Tekst & Foto: Johnny Tauman
27. august 2019

Allerede 25. juli 2018 skrev RYK IND RIBE om udfordringerne for cyklister og fodgængere, der skal krydse Ringvejen mellem Holmevej og Bjerrumvej.

Der er en intens trafik på rute 11

Det lykkedes at fange en cyklist uden biler i baggrunden.

Nu er sagen igen på dagsordenen – og der er lagt pres på processen ved løfte om en privat donation til Vejdirektoratets forundersøgelser.
RYK IND RIBE bakker op om, at der skal findes en løsning på den gordiske knude, idet der er flere forhold, som skal medtænkes, inden der kan tages stilling til model Z eller model Q.

Sæt hastigheden ned

RYK IND RIB foreslår, at der i undersøgelsesfasen, bevilligsfasen, licitationsfasen og byggefasen sker en nedsættelse af den maksimalt tilladte hastighed på hele Ringvejen fra Rundkørsel SYD (ved Haderslevvej fletningen) til Rundkørsel FØTEX på 60 km/t. Det vil give de bløde trafikanter bedre vilkår, når de skal krydse rute 11 – og samtidig reducere rullestøjen fra de mange køretøjer for naboer i området.
Da RYK IND RIBE var på stedet kørte biler, lastbiler og busser fornuftigt, men det er alligevel ubehageligt at stå på hellen i midten, når store køretøjer kommer forbi.

Der vil skulle ske nogle justeringer i terrænnet mellem rute 11 og nærmeste nabo

Model Z

Hvis der skal være en løsning med cykel-/gangsti, inden for den nuværende linjeføring, så skal der ske en hævning af selve vejbanen – det sker også ved cykel-/gangstien ved Plantagekrydset. Grundvandet ligger højt i området – og det bedste vil selvfølgelig være en sænkning heraf, men så skal Danmarks Naturfredningsforening nok kontaktes i rigtig god tid.
En tunnel i den nuværende linjeføring kan være vanskelig af en anden årsag – nemlig at tunnellen kommer til at ligge dybt, og så skal der lange ned- og opkørsler. Men det kan selvfølgelig lade sig gøre.
Og så er der lige naboerne – og evt. volde, som vil blive en del af landskabet.

Skal der være en tunnel med plads til en vejbane fra Holmevej til Bjerrumvej?

Model Q

Andre interessenter har over for RYK IND RIBE giver udtryk for, at det bedste vil være en linjeføring direkte fra Holmevej til Bjerrumvej – med en dimension, så en personbil kan køre igennem ad gangen samtidig med, at der er plads til gående og cyklister. Denne model vil give nogen stigning i trafikken på Holmevej.

Bjerrumvejs udmunding i rute 11

Udfordringen er så det vejanlæg, der skal etableres for de bilister, som skal både nord eller syd på ad rute 11, når de kommer fra slusen – eller omvendt skal til slusen.

Interimsvej

Under alle omstændigheder, så skal rute 11 omlægges på en interimsvej under bygningen af tunnellen, som efter al sandsynlighed skal have samme udfordringer som ved Plantagekrydset: spunsvægge, der skal svejses sammen under vand – støbning af tunnel under vand. Området oversvømmes fra tid til anden under højvandstand – pres fra bagvandet.

Pas på hinanden

Men der skal ske noget – der er “levende børn og voksne” – Ribe-borgere og turister, som passerer hovedvejen. Skal der være ændret skiltning – og mere synlig, som reklamen på lastbilen gør det i forhold til dyreholdet: LEVENDE DYR.

Tydelig besked: DANSK GRISETRANSPORT: LEVENDE DYR

Pas godt på hinanden derude!