LørdagsRETROEN: En god forretning at sejle med turister (2.del)

Tekst, foto og collager: Johnny Tauman
13. maj 2018

Det er ganske vist – bådførerne og de lokale håndværker, venner og familie forstod på bedste vis at pleje deres skibe: ”Kristine” og ”Svend”.

Mandøbussens motor genanvendt

Poul Davidsen fortæller til RYK IND, at ”Kristine” fik monteret den gamle bilmotor, som I flere år havde bragt post mellem fastlandet og Mandø. Det skal have været en Volvo – firecylindret – motor drevet på benzin. Fotoet viser den gamle Mandø-bus, hvis motor endte som bådmotor.

Mange detaljer kom på bordet

Da vi først havde åbnet for snakken, så kunne Poul – opvokset i Grønnegade – fortælle historier om rutesejladsen og ikke mindst den konkurrence, der herskede mellem ”kaptajnerne” – Johan Poulsen og August.
På spørgsmålet om der er rester af Holmbroen, fortæller Poul: ”Hvis man tager en gåtur – en af de længere – ad en markvej, så kan man nå frem til det sted, hvor broen stod – og der er stadig rester heraf i vandkanten”.
Poul havde som dreng opgaven med at vaske ”Svend” – skibet, som August sejlede. August boede i Præstegade og udover indtjeningen ved sejlads, havde han en god forretning med at slagte kyllinger og høns.

Hvem kender August?

Trods research – her og der og alle vegne  – er det ikke endnu lykkedes at få sat efternavn på August, der ved siden af sømandsskabet tillige i en periode skulle have arbejdet på Ribe Jernstøberi.

Is og vand fragtes til Pavillonen

Det var en kæmpe udfordring med is og vand i Pavillonen ved slusen. Hver dag måtte der hentes frisk vand til kaffen og isblokke til isskabet – og til de sultne voksne blev der i restauranten ”ved æ´ slus” om aftenen serveret stegt ål med flødestuvede kartofler og naturligvis brændevin! Og der var masser af ål – og traditionen tro så skulle de afpillede ben i en ring nå hele vejen rundt om tallerkenen.

Tidligere var der fest på Holmene

Borgerne i Ribe nød at vandre ud til Holmene (ad Holmevej naturligvis), hvor man i 1830 kunne besøge Holmehuset – et primitiv beværtning tækket med siv.
Og hvorfor ellers begive sig ud på holmene? Jow, der var den smukke solnedgang og den direkte udsigt til Fanø og skibene på havet. Og efter at have tilbragt en hel dag – fortæret madkurvene og drukket al spiritus, mens man havde set på høstarbejdet, så var der tømmermænd i vente: den såkaldte ”Holmesyge”.

Flere pramme i spil

Udover høstarbejdet, så var det livet på åen, som trak tilskuere. Der blev bygget flere færgepramme, som blev trukket frem og tilbage på tværs af åen: der var tale om store pramme, hvor én kunne rumme indtil fire hølæs med vogne og heste, mens en anden blev anvendt til personfordring.

Mange konflikter i tidens løb

Spørgsmålet er, om alle ikke kæmper for den samme sag – nemlig en attraktiv natur med et åløb, som kan besejles hele året rundt. Tidligere var det en selvfølge, at åen blev oprenset – nu har reguleringer betydet en sænkning af åbunden med op til 75 cm – og det er et problem.
”Riberhus” stødte bla. derfor ofte på grund!
Det er ”in” at føre naturen tilbage til sin oprindelige form – og derfor blev der i 2016 forsøgt af Esbjerg Kommune at få genoprettet åslyngerne. Forhandlingerne er gået i hårdknude med markant modtand fra lodsejerne – så var det trods alt lettere med Stampemølleåen.
Og sidst har det så været klapbroen, som har fået ripenserne til tasterne.
Svarene blæser i vinden – og snart vil ”Martha” tøffe afsted med gæster – det bliver bare så godt!

Martha begynder snart at sejle til Kammerslusen