Tekst og foto Hasse Jørgensen, onsdag den 31. maj 2023
– Det, jeg ønsker for min datter nu er, at hun må finde et arbejde, hun bliver glad for og så kommer videre. Jeg har tabt kampen og må se, hvad fremtiden bringer. Men jeg vil gerne fortælle min historie, hvis den kan hjælpe andre.
Sådan siger en mor til en pige, der ifølge moderen har haft en utrolig turbulent skoletid med et behov for massiv støtte, som ikke blev givet. Resultatet blev, at datteren mistede sit selvværd og troen på, at hun godt kunne noget.
Datteren har det store problem, at hun har meget svært ved indlæring, og på trods af gentagne møder med lærerne, skete der intet.
– Det startede på Nørremarkskolen, hvor personalet fra børnehaven gjorde skolen opmærksom på, at min datter havde vanskeligheder med indlæring. Så lukkede Nørremarkskolen, og min datter kom på Vadehavsskolen Ansgar, og det var et rent kaos, fortæller moderen og fortsætter:
– Så snart hun blev tryg ved en lærer, skiftede hun lærer, og de skulle igen finde ud af en måde at lære min datter noget på. Jeg har på flere møder spurgt, om lærerne har læst om, hvad hun er for et barn, om de ved, hvordan de skal lære hende noget. Svaret var hele tiden, at der ikke var ressourcer og at de ikke kunne hjælpe hende.
– Da hun gik i 7. klasse, fik jeg nok og talte med lederen om at flytte hende. Lederen sagde, at der måtte gøres noget, og at vi måtte finde ud af, hvorfor hun ikke havde venner. Lederen antydede, at det var min datters egen skyld, og der skete ikke mere.
– På et af møderne spurgte en lærer mig: – Ved du, hvordan vi skal lære hende det? Men det er jo ikke mig, der er fagmand.
– Man kommer dertil, hvor man ikke ved, hvad man skal gøre, for når man ikke kan henvende sig til skolen, hvad så?
Moderen fortæller videre, at da datteren kom i 8. klasse fandt lærerne pludseligt ud af, at der kom en eksamen, som de ikke troede, hun kunne bestå. Hun fik 5. klasses opgaver.
– I 9. klasse finder de ud af, at hun skal til skolepsykolog. Psykologen laver en test på min datter og finder ud af, at evnen til indlæring er under det normale. Psykologen er meget overrasket over, hvorfor der ikke er gjort noget meget tidligere. Mit indtryk var, at lærerne havde travlt med at vaske hænder.
– Hun bestod 9. klasses eksamen men blev samtidig erklæret ”ikke uddannelsesparat”. Derfor begyndte hun i studie ti, men droppede ud, da hun fandt det for svært. Hun er nu på social- og sundhedsskolen, hvor hun har afsluttet grundforløb 2. men taler om at droppe ud, da hun også synes det er meget svært. Hun har også talt meget om at blive udredet, men jeg har holdt igen, for jeg synes, man skal passe på med at hæfte diagnoser på børn, så vi må nu se, hvad fremtiden byder. Det er svært at være mor, lyder det.
Moderen har af hensyn til datteren valgt at være anonym, og det ønske respekterer Ryk Ind Ribe. Moderens og datterens identitet er redaktionen bekendt.