Tekst & Foto: Johnny Tauman
7. januar 2024
Er det mon samme opgave, de otte entreprenøropgaver har budt på? I hvert fald har ”Fjernelsen af Interimsvej og brovederlag ved Ribe Å” mere end 3½ million kroner mellem det billigste tilbud og det dyreste.
Vejdirektoratet har besluttet at tildele opgaven til Otto Chrestensen A/S fra Arnum, der har den samlede evalueringspris på 2.914.453,00 kr.
Det lokale Ribe-firma Nørgaard Anlæg Aps var næstbilligst med et bud på 3.898.581,00 kr.
Højdespringeren var Poul Hansen Entreprenører A/S, hvis bud lød på 6.431.627,13 kr.
RYK IND RIBE tænker lige højt! Interimsvejene, som ud over asfalt og stabilgrus består af sand fra Storkesøen, er vel den mindste del – 25.000 m3 . I anlægsfasen kørte der 80-90 lastvognstog dagligt!
Derefter følger nedbrydning af brovederlag. Men så er der lige spunsvæggene og retablering af bredden /brinken til Ribe Vesterå – det må kræve en del arbejdstimer på begge sider af åen.
MEN! God fornøjelse!
5 mio. kr. var maksimum
På vejdirektoratets Udbudsportal kan man læse, at arbejdet skal udføres i perioden april 2025 til august 2025. Opgavestørrelsen er i kategorien 1-5 mio. kr.
Vil du vide mere – så kan du læse hele opgaven her: Fjernelse af interimsvej
Spunsbeskrivelsen
For fjernelse af spuns skal anvendte materiel, der er opgaven overlegen og egnet hertil. Der skal udføres tæt afskærmning mod Ribe Å, intet må falde ned i åen eller på brinkerne.
Delvis fjernelse af spuns og ankerspuns er angivet som et tillægsarbejde i tilbudslisten og iværksættes kun efter forudgående aftale med bygherre/tilsyn, hvis total fjernelse giver betydelige udfordringer som f.eks. kræver gravearbejde i brinker. Såfremt spuns og ankerspuns fjernes delvist skal det fjernes til min. 1 meter under oprindeligt terræn og efterladt spuns skal indmåles og der skal afleveres digitale tegninger med disse i hhv. dwg og pdf. format.