Tekst & Foto: Johnny Tauman
14. februar 2023
Mens vi venter på næste Nyhedsbrev vedr. Byfornyelsesprojekterne i Ribe Midtby, kan det være ganske fornuftigt at se endnu en gang på planerne – og de seneste udmeldinger.
Brosten skal løfte udtrykket
Gadeforskønnelsen i Saltgade har til formål at fremhæve Saltgade som områdets hovedgade, med stenbelægninger, gadelamper, træer, bænke, osv. som en moderne fortolkning af bykernens historiske gader.
Planen var, at gadeforskønnelsen blev realiseret i forlængelse af DIN Forsynings separatkloakering af gaden i 2022-2023, så gravearbejdet var til mindst mulig gene. Men grundet de voldsomt stigende materialepriser er gadeforskønnelsen desværre sat i bero.
Priserne er i øjeblikket uforholdsmæssigt høje. Status er derfor, at der ikke kommer stenbelægning i Saltgade lige nu. DIN Forsyning reetablerer derfor gaderne, når de er færdige med at grave. Forskønnelsen af gaderne er fortsat en del af områdefornyelsen, og så snart det er muligt, vil projektet blive genoptaget.
RYK IND RIBE ser det som en naturlig videreførelse af tidligere ændringer fra asfaltbelægning til brostensbelægning, at Saltgade snart følger efter – og senere Sct. Peders Gade.
In mente er også, at Ribes undergrund har brug for nedsivende regnvand.
Kan broerne bære?
Renoveringen af de tre broer i gågaden har, foruden almindelig vedligeholdelse, til formål at fremhæve Ribes placering midt i Ribe Å.
Broerne ved Skibbroen og Midtmøllen er blevet udvidet med tiden, så her består renoveringen i at skrælle nyere tiders beton af og få de gamle broer frem i lyset igen.
Broen ved Ydermøllen er en nyere betonbro, som formentlig erstattes af en helt ny bro, som tilpasses det historiske bymiljø.
Status er dog – ligesom med gadeforskønnelsen – at projektet er sat i bero, grundet de voldsomt stigende materialepriser.
RYK IND RIBE har tidligere beskrevet forholdene omkring broen mellem Overdammen og Mellemdammen. Her har vandmasser undermineret murværk og fjernet større mængde sand. Reparation heraf skete sidst i december. Så kan der skrælles beton af uden større sikring af murværk – og vil den gamle bro alene kunne bære den lastbiltrafik, der trods alt stadig komme over? Eller skal der en ny betonbro?
Det samme gælder vel broen mellem Mellemdammen og Nederdammen?
I Nyhedsbrevet står der anført, at der måske skal en helt ny bro ved Nederdammen / Saltgade.
RYK IND RIBE kan undre sig – og samtidig glæde sig over, at der tænkes på en ny bro tilpasset det historiske bymiljø. Hvem kender tegninger og udtryk – og hvad med det store vandhjul på Ydermøllen? Og kan broens arkitektur ses fra gadeplan?