Tekst, Collager & Foto: Johnny Tauman
3. marts 2022

I debatten om placering af en Aldi-butik på hjørnet af Nørremarksvej og Trojelsvej, opstår der gang på gang diskussioner omkring trafikpresset i området. Det drejer sig både om Nørremarksvej og Skindermarksvej, hvor sidstnævnte ofte benyttes som smutvej, når der er kø for at komme ud på Rute 11 i spidsbelastningsperioder.
RYK IND RIBE har fra Esbjerg Kommune fået tilsendt et link til de eksisterende trafikmålinger, som du også kan finde ved at trykke på linket HER.

Mange målinger er forældede

Trafikken har ændret sig – der er kommet flere og flere biler på vejene. Derfor har RYK IND RIBE valgt at bringe tre oversigter over de seneste trafikmålinger i området.

Myndigheder skylder trafikanterne og de lokale beboere, at de trafikerede trafikårer – Nørremarksvej, Skindermarksvej og Trojelsvej får opdateret målingerne, så de matcher den trafik, som vejene har i 2022.

Ikke myndighedernes kortmateriale

Der er udleveret kort materiale til de implicerede beboere – et materiale, som også har floreret i medierne. Der er ikke tale om et kort, som myndighederne har udarbejdet, men derimod udarbejdet af  Norconsult Arkitektur. RYK IND RIBE har talt med landinspektør Carsten Henning Bitsch, Plan og Myndighed, som oplyser, at der ikke er planer om at ændre på noget på Rute 11 – Trojelsvej nord for krydset Industrivej/Nørremarksvej/Trojelsvej.  På skitseforslaget skal krydset tilføres en ekstra vognbane, hvilket betyder, at cyklister og fodgængere skal krydse en større strækning.
RYK IND RIBE har tidligere skrevet artikler om netop disse udfordringer. Cyklister / fodgængere fra byen kommer på en dobbeltrettet cykelsti og skal efter krydse fortsætte til svinget ved Trojelsknæ på en enkeltrettet cykelsti / fortov. Cyklister, der kommer fra Gredstedbro skal nemlig krydse hovedvejen ved Blomsterstedet og fortsætte på vestsiden til Industrivej og her igen krydse hovedvejen.