Månedens kunstværk: Adam Fischer, Kone med spande, u.å. Ribe Kunstmuseum,
Tekst og foto Ribe Kunstmuseum.
I Ribe Samlingen findes en række værker af den danske kunstner Adam Fischer. Ét af dem kan i øjeblikket opleves i museets underetage, hvor det sættes i sammenhæng med nogle af de andre danske kunstnere, der rejste til Paris i 1920’erne for at studere og arbejde i en international kunstnerisk smeltedigel.
Fischer dimitterede fra Kunstakademiet i København i 1913 som maler. Som billedhugger var han delvist selvlært, men fik gode råd fra bl.a. kunstneren Johannes Bjerg. I årene 1917-1918 studerede han på André Lhotes tegneskole i Paris, og han underviste selv på Académie Scandinave (kaldet Maison Watteau) i årene 1926-1927. Her havde han bl.a. kunstneren Astrid Noack som elev.
Adam Fischer var gift med kunstneren Ellen Fischer, og de var begge rigt repræsenteret på den udstilling, der blev vist indtil 6.6. på Ribe Kunstmuseum. Deres hjem i Paris var samlingspunkt for tilrejsende kunstnere, og de havde en samlende rolle for det nordiske kunstnermiljø. Under det 20 år lange ophold i Paris inspireredes Fischer af eksempelvis den mexicanske maler Diego Rivera, men også den franske billedhugger Aristide Maillol blev en stor sparringspartner. Efter hjemkomsten til Danmark i 1933 flyttede Fischerparret ind på Femvejen 2 i Charlottenlund i et hus, der var specialtegnet til formålet af den danske kunstner Georg Jacobsen. Hustruen Ellen dimitterede fra Kunstakademiets Malerskole for Kvinder i 1912 og studerede videre på Académie Ranson i Paris med Maurice Denis som underviser. I 1917-1919 tog hun timer hos André Lhote på Académie Moderne. Her mødte hun Diego Rivera, som hun og husbonden Adam Fischer fandt en artsfælle og inspiration i. Fischerparret bosatte sig i Paris (Arcueil) i årene 1913-1933 og var her et samlingspunkt for tilrejsende nordiske kunstnere. Hun udstillede bl.a. på Salon des Tuileries og Salon des Artistes Indépedants og var en jævnlig deltager på Kunstnernes Efterårsudstilling.