Tekst & Foto Johnny Tauman
6. december 2018

Major Lars Stoklund Pedersen fra INGENIØRREGIMENTET fra sammen med en række soldater fra Skive i Ribe torsdag formiddag – dels for at deltage i et fælles informationsmøde i Brorsonsminde med Vejdirektoratet og Barslund A/S dels at bese de fysiske forhold ved Ribe Å.
”Det er en kæmpe fordel for forsvaret, at vi kan bygge de to broer uden at skulle genere lodsejere og trafikken,” sagde Lars bla. i sit indlæg – og fortalte, at forsvaret har været nødt til at kæmpe et ekstra fag for at kunne leve op til den store spændvidde over Ribe Å
Broerne bygges med et næb, som peger 15/30 % op i luften, da der skal skabes sikkerhed for, at broen ikke dykker spunsvæggen på modsatte side under øvelsen med at blive skubbet frem.
De midlertidige broer er konstrueret til at kunne klare en fart på 60-80 km/t – de anvendes bla. til opgaver rundt om i Europa og Afrika.
”Men så hurtigt kommer bilisterne ikke til at køre – hastigheden bliver 40 km/t, som ikke mindst skyldes den fysiske udformning af den midlertidig vej,” fortalte majoren, der også kunne fortælle, at særtransporter må finde andre ruter.
Som det fremgår af byggeoversigten, vil de midlertidige broer bliver etableret i juni 2019 – med forventet nedtagning 2020, når klapbroen er bygget og i drift.