Tekst & Foto Johnny Tauman
24. marts 2020

Mange undrer sig sikkert over udmeldingen om, at Ingeniørregimentet vælger at nedtage de to indfrastrukturbroer over Ribe Vesterå, men det er der en logisk forklaring på.

Vedligehold og uddannelse

RYK IND RIBE har haft kontakt med major Bjarke Lillelund Skov, der fortæller: – Det er planen at bromateriellet tages hjem til Ingeniørregimentets kaserne i Skive, hvor det vedligeholdes og oplægges, indtil det igen skal anvendes – enten til uddannelse, eller til reelle projekter som for eksempel genudlån til Vejdirektoratet Majoren oplyser i den forbindelse, at der ikke i øjeblikket er andre projekter i år eller næste år, hvor infrastrukturbroerne planlægges anvendt.

Spyd er fjernet

Når anden fase af udvidelsen af Rute 11 med bevægelig bro fortsættes efter færdiggørelsen af den firesporede vej – Trojelsvej og Plantagevej – ultimo 2020 – vil broerne hurtigt kunne genetableres, men det bliver nok først i 2022. Major Bjarke Lillelund Skov siger i den forbindelse: – Vi kan altid udlægge broerne igen i det omfang, det passer ind i de øvrige opgaver, vi har. Hvilket er præcist de samme vilkår, som ved indgåelse af den første udlånsaftale mellem Vejdirektoratet og Forsvaret.

Brobygning i 2022-23

Ingeniørregimentet planlægger at inddrage infrastrukturbroerne over Ribe Vesterå til efteråret. Majoren siger herom: – Inddragelsen sker i koordination med Vejdirektoratet, som formelt har lånt broerne af Forsvaret indtil udgangen af 2020. Projektet med at opføre den permanente bro over Ribe å er som bekendt udskudt til tidligst engang i 2022 – færdig i 2023.

De 18 soldater har travlt med at samle broerne, som skal skubbes over åen i etaper (dronefoto: Ove Detlevsen)

2 væsentlige grunde

Ingeniørregimentet anfører følgende grunde til at inddrage broerne:
– De midlertidige broer ligger lavere end den faste bro på omfartsvejen, og det har været et ønske fra lystbådesejlerne at kunne komme ind til Ribe for at tage bådene op ved sejlsæsonens afslutning. I stedet for at tage dem op ude ved Kammerslusen som de var nødt til sidste år.
– Ingeniørregimentet har behov for løbende at uddanne personellet fra sit Konstruktionskompagni i anvendelsen af vores infrastrukturbroer. Det er en fast del af vores uddannelsescyklus.
Major Bjarke Lillelund siger i en afsluttende kommentar: – Til efteråret er det lidt over et år siden vi udlagde broerne i Ribe, og inddragelsen af broerne er en god mulighed for at gennemføre uddannelse i håndtering af materiellet. Ligesom det også vil være god uddannelse at slå broerne igen i Ribe, hvor tilkørselsforhold, brofæster med videre er særligt gode.