Tekst og foto Ribe Kunstmuseum, mandag den 17. juni

Christen Købke (1810-1848).Portræt af maleren Constantin Hansen, 1834-1835. Olie på lærred, 107,5 x 87,5 cm. Ribe Kunstmuseum.

I Guldalderen sad kunstnervenner ofte model for hinanden. De malede såkaldte kunstnerportrætter, hvor de viste hinanden i atelieret, i gang med at arbejde eller tænke over, hvad de maler. Sådan et portræt er Christen Købkes portræt af maleren Constantin Hansen – og så alligevel ikke. For godt nok har Købke malet sin ven og kollega, men han har undladt at male rummet eller atelieret, hvor han befinder sig. Kun vandrestaven i Hansens venstre hånd viser, at billedet markerer en bestemt begivenhed i kunstnerens liv.

Portrættet her kan derfor ses mere som et vennebillede end et kunstnerportræt. Købke har ikke afbildet Hansen som kunstner, men som en god ven.

En farefuld rejse

Der er en grund til, at Constantin Hansen holder en vandrestav – eller stok – i hånden. Han skal nemlig ud på en lang rejse til Italien. Han skal ned og studere de „gamle mestre“, fx Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rafael og Tizian, og samtidig øve sig i at male ruiner og monumenter. Det var meget almindeligt, at man fik malet portrætter af folk, før de skulle ud at rejse. I 1800-tallet kunne man sejle, køre i hestevogn, eller også skulle man gå – ikke noget med at tage et tog eller en flyver. Vejen til Italien var lang og hård. Hansen kunne blive syg og dø undervejs, og Købke har muligvis malet sin ven for at huske ham, hvis han aldrig vendte tilbage. Eller Constantin Hansen kan have fået Købke til at male et billede, så hans familie havde et minde.

De sorte negle

Maleriet er ikke lavet til at blive udstillet. For at komme med på den store udstilling på Charlottenborg (Kunstakademiets udstilling) i 1835 skulle man opfylde en række krav. Det gjorde Købkes portræt af Constantin Hansen ikke. Hansen er afbildet med en halvknappet frakke og sorte negle, og det ville være ganske utænkeligt, at man ville have udstillet sådanne sløseri. Beskidte ting blev simpelthen censureret væk. Kunsten på dette tidspunkt skulle få folk til at have det godt, ikke til at væmmes.

På jagt efter detaljen

De sorte negle er en lille detalje, som man måske ikke lægger mærke til ved første øjekast. Sådanne detaljer findes der mange af på Ribe Kunstmuseum. Du kan finde flere detaljer i filmen På jagt efter detaljer i maleriet.