Tekst Hasse Jørgensen, dronefoto Ove Detlevsen, fredag den 12. juli 2024

Der er ingen tvivl om, at de mange turister, der hvert år besøger Ribe, er med til at holde gang i det gode handelsliv, Ribe har. Omvendt er det også sådan, at det, at der er mange og gode detailforretninger i Ribe er med til at lokke turisterne til byen. Turister og handels er således afhængige af hinden. En ny analyse fra De samvirkende købmænd bekræfter denne teori.

Analyse viser også, at antallet af turister er steget, og at turisterne specielt søger til København på grund af storbyferie eller til Syd- og Sønderjylland på grund af kyst- og naturturisme.

Undersøgelsen er så meget mere interessant lokalt netop fordi den kommer på et tidspunkt, hvor forretningslivet er under pres på grund af varslede lukninger af butikker og hvor man gennemfører forsøg på at minimere den gennemkørende trafik i byen, som ikke mindst turisterne er ophavsmænd til.

Fra 2013 til 2023 steg antallet af udenlandske overnatninger i Danmark med næsten 50 pct. hvilket betød, at udenlandske turisterne i 2023 foretog mere end 32,1 mio. overnatninger i Danmark, hvilket genererede mere end 70 milliarder kroner.

Men et er overnatninger, transport, forlystelser og restauranter, noget andet er, at turisterne også i stor stil gør brug af de danske dagligvarebutikker. Det gælder i særlig grad udenfor storbyerne i det vi kalder kyst- og naturturisme. Det kan estimeres, at sådanne turister i 2023 lagde over 220 kroner i en dansk dagligvarebutik pr. døgn i løbet af deres besøg, mens storbyturister brugte omkring 147 kroner pr. døgn. Dertil kommer de penge, turisterne lægger i specialbutikkerne.

– Vi må konstatere, at turister også lægger en betydelig del af deres penge i danske dagligvarebutikker. I 2023 brugte udenlandske turister mere end 6,5 milliarder kroner på dagligvarer, hvilket har stor økonomisk betydning for de lokale købmænd og det omgivende lokalsamfund, siger Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd.

– Hvis vi ønsker at bevare de lokale købmænd i mange af de mindre byer, så er det vigtigt, at vi handler lokalt. Det bidrager turismen i høj grad til og derfor har indsparket fra turisterne stor betydning for mange lokale dagligvarebutikker hen over sæsonen.

– Turismen har mange positive, afledte konsekvenser herunder også for dagligvarehandlen, men det er også afgørende, at vores turister har adgang til dagligvarebutikker lokalt og der, hvor de vælger at ferierer. Adgangen til en dagligvarebutik styrker derfor den lokale turisme til gavn for lokalsamfundet, siger Jannick Nytoft.