Tekst & Foto: Johnny Tauman
5. december 2020

Lille strækning giver bilister udfordringer!
Det er der, hvor afkørslen fra Rundkørslen på Rute 11 kører parallelt med shunten fra syd. Her kommer bilister med pæn fart i den svagt buede shunt, som fortsætter videre ind i Saltgade.
Men hvordan er færdselsreglerne nu lige på stedet, hvor der er begrænset afstand til at skifte fra den ene vognbane til den anden. – Og netop dette begreb er afgørende, fortæller konsulent Claus Prien Tobiasen fra Vejdirektoratet og fortsætter: – Strækningen er markeret med en bred stiplet markering, som angiver, at der er tale om vognbaneskift, og som bilist skal man følge reglerne for dette.

Indbyder til højere hastighed

Kørelærer Jørn Bruun, Bruuns Køreskole i Ø. Vedsted forklarer, at det nye vejprojekt flere steder indbyder til større hastighed end de 50 km/t, som byskiltet angiver. – Det kan eksempelvis give uheldige episoder de steder, hvor der i lyskryds ikke er svingbaner til højre, lyder det fra kørelæreren.

– Og så er der, som RYK IND RIBEs læsere påpeger, vejstykket med den brede afstribning mellem den sydfra kommende shunt og afkørslen fra den store rundkørsel, siger Jørn Bruun, som foreslår en løsning: – Det hele kunne afhjælpes med TYDELIG markering af 50 km zone. Bilister respekterer mere forbudstavler end byskiltet.
Som det er i dag, kommer mange bilister med 60-65 km i timen gennem den svagt buede shunt for at fortsætte ad Saltgade. Det betyder, at bilister, som kommer fra rundkørslen og ønsker at fortsætte ad Saltgade, skal skifte vognbane – og om nødvendigt må standse før et vognbaneskift.

Trafikkultur på firesporet vej

Og som en krølle på hastighedssnakken: – Når først jernbanen er færdig, så indbyder den fire sporede vej til højere hastighed end de tilladte 50 km/t.

Hastigheden kommer let over de tilladte 50 km/t – og bemærk, at nordfra kommende, der skal mod Farup ikke har svingbane. Det kan give opbremsninger – eller værre en trafikkultur, hvor bilister ikke holder til højre, men kører i bane to hele vejen. (Arkivdronefoto: Ove Detlevsen). Vejens brug skal give flow, men ikke som på en motorvej.

En øget skiltning og fokus på at holde til højre kan være en mulighed, siger Jørn Bruun, der kan frygte, at nogle vil anvende det midterste spor for ikke at skulle bremse op for højre svingende bilister i det inderste spor.

Skiltene blev ramt

Hvorfor og hvordan skiltene på Plantagevej er blevet vædret, fortæller historien ikke noget om. Men kun, at det er påfaldende, at det sker samtidig med vores artikel.