Tekst & Foto Johnny Tauman
12. december 2019

”Det går ikke altid som præsten prædiker!” En sejltur til Janderup ad Varde Å blev til en udfordring, som de ikke lige glemmer. Børge siger herom: ”Vi besluttede at sejle frem til Varde Havn – og det gik ganske fornuftig – og vi fik da også vendt skibet, der er 15 m lang. Herefter var det lidt af en mareridt, for vandet i åen flød hurtigere end vi kunne nå at manøvrere – så derfor måtte vi mod brinken flere gang.” Efter den oplevelse bliver det nordligste til Janderup.

Børge Nielsen fortæller, at Varde Å blev en udfordring med for stærk strøm ift. skibets manøvredygtighed

Vil gerne til Højer

Steffen supplerer omkring destinationerne: ”Vi har været både i Ho, Hjerting, Esbjerg, Nordby og Havneby – og vil gerne en tur til Højer.” På nogle af årets 22 sejladser har ”Vadehavet” både sejlet inden om og uden om Fanø.
Der er flere planer for 2020 – det går lige fra et lærerkursus i august, temadage for vejledere og samarbejde med institutioner i Århus og Københavns Universitet.

Søkortet giver godt overblik – og viser, hvor man især skal tage sig i agt – og hvorfor, det kan være vanskeligt at nå frem til fx. Sneum Sluse

Hvor ligger vandskellet?

Steffen – godkendt som ”bedstemand” gør klar til at se på søkortet – og dermed give RYK IND RIBE en forståelse af alle udfordringerne – i især hvor vandskellet ligger (hvor vandet løber mod nord eller syd).

Steffen fortalte om de mange muligheder, der er med “Vadehavet” – og planerne for 2020

Vi fik en god snak om dyb, priler og andre tidevands render, som kendetegner det vanskelige farvand. Herunder også en snak om uddybning af sejlrenden til Sønderho og udbygningen af havnen der.

Tre slags fartøjer

Groft sagt er der tre fartøjer, som pt. er interessante: ”Martha”, som kræver vand under kølen –  ”Mandøpigen, som kan sænke hjulene og køre på sandbankerne” og ”Vadehavet”, der med sin konstruktion kan klare en grundstødning – bevidst eller ubevidst.

Ønsker til kølesystemet

Børge er glad for at sejle – og synes godt om skibet. Dog ville han gerne have maskinen miljøgodkendt til sejllads i tysk farvand – og et lukket kølesystem til maskinen uden brug af søvand – og derfor uden søvandsfilter.

Landkrabber og søfolk

“Det er meget positivt at arbejde i et team af frivillige og med Alette som koordinator, hun har forstået at danne en gruppe bestående af landkrabber og søfolk, som samarbejder om det gode projekt i Nationalpark Vadehavet”, siger de to frivillige som afsluttende kommentar.

Der er mange holdninger om til Vadehavets udseende og farver – men “Den grimme Ælling” er kønnere end svanen i baggrunden

FAKTA BOKS

Børge har desuden sejlet 6 år i Mozambique – 5 år i Namibia med survey / coastguard. En væsentlig opgave var at uddanne lokale som navigatører – maskinmestre – dæksbesætning, han har også  været en tur omkring Færøerne for rederiet Esvagt, da man søgte efter olie der. I en årrække var han ansat i Esvagt med opgaver i alle dele af Nordsøen.

Steffen har dyrket fritidssejlads i Vadehavet og indre danske farvande i de sidste 35 år. Har erfaring i sejlads med joller, motorbåde, jagter og skonnerter. Som gast har han gennemgået de krævede kurser i søsikkerhed mv.