Tekst & Foto Johnny Tauman
12. maj 2020

Fra værkfører hos Vestfrost i Toftlund til selvstændig med ansatte – og i dag truckfører på deltid hos Jysk Plantesalg – ripenseren Konrad Hansen har prøvet noget gennem sit liv.

Boet ved rundkørslen i 21 år

– Jeg stammer fra Klostergade, men flyttede senere over på den anden side af jernbanen til Tangekvarteret og gik på Valdemarskolen, fortæller Konrad til RYK IND RIBE.
Senere flyttede Konrad til Engdraget i Ø. Vedsted sammen med Jane – og for godt 21 år siden slog parret sig ned på Obbekærvej.
Dengang var biltrafikken en helt anden – og det samme gælder antallet af tog på den nærliggende jernbane.
– Den tidligere ejer har fortalt mig, at der skete en del uheld i krydset foran vores hus,  kommer det fra Konrad, da vi står ude ved vejen,  og han forklarer videre: – Derfor blev der etableret en rundkørsel, som har vist sig at være god løsning. Han konstaterer samtidig, at der har været en stor stigning i den daglige trafik, siden Sportsvej åbnede.

Konrad er godt tilfreds med, at indkørslen med kloak endelig bliver lavet – og pænt asfalteret

Så blev der sat punktum

RYK IND RIBE oplever, at nogle medarbejdere fra Esbjerg Kommune er ved at færdiggøre indkørslen til Obbekærvej 7A og 7B.
– Jeg er godt tilfreds med, at det endelig bliver lavet. Det har været en del tovtrækkeri om arbejdet, kommer det fra Konrad, som har sin ejendom til salg.
Han får sig lige et par hurtige kvikke bemærkninger med “vejfolket” – sådan er han jo også: – Praktikerne gør jo kun, hvad teoretikerne bestemmer. Så derfor er det trukket ud med færdiggørelsen af rundkørslen.

Nyt støjdæmpende plankeværk

– Mon du kan sælge dit hus med rundkørslen som nabo, spørger RYK IND RIBE, inden vi er kommet ind i husets to haver. Haven ud mod Obbekærvej hører med til en lejlighed, som er udlejet, mens den anden have  – på bagsiden af huset – er Konrads stolthed med mange prægtige finesser. Begge steder er lyden fra biler og tog næsten fjernet med det nye hegn, som Konrad selv har sat op – støbt og monteret.
Der er blevet bedre vilkår for de cyklende – altså når opkørslerne bliver lavet færdige. I dag er de farlige og har forårsaget adskillige styrt.

Der kan spilles bold – med forsigtighed. Et skævt spark lander jo ude i rundkørslen og vil uden tvivl skabe panik. Bolden har dog set bedre dage – og anvendes nok ikke længere til fodbold.

Blomster og frugttræer

Konrad fremviser sin egen have med drivhus, frugttræer og masser af blomster – og vi får lige et kik til Nørremarksvej.

Vil gerne flytte nu

– Vi ønsker at sælge ejendommen, da jeg ikke længere er så mobil, fortæller Konrad, der gerne vil have et etplanshus med en mindre have – fx i boligforeningen på Nørremarken. Inden vi bevæger os ind i garagerne – og der er flere, skal vi lige høre om dels montørjobbet hos Alfa Laval i Kolding, som førte til et køb med værksted i Vamdrup, hvortil Konrad kørte i en årrække – dels etablering af Alfa Laval i Ribe – og endelig en borgmesters studehandel.

Konrad skal passe på sine øjne – og benytter derfor briller, som automatisk skifter farve

Malkemaskiner – salg og service

– Alfa Laval solgte og servicerede malkemaskiner – og med stigende omsætning flyttede jeg afdelingen til Ø. Vedsted. Pladsen blev imidlertid for trang – og så faldt valget på Obbekærvej, hvor der var plads til 4 køretøjer. To montører, Jane og jeg løste opgaver ude i landet – og var altid på farten. Forretningen solgte jeg senere til en kollega i Brørup.

Studehandel

Og så skal vi lige have borgmester Jørgen Elsteds studehandel: Den elskede ”Grønnesti” – eller ”Kærlighedsstien” mellem Seminarievej blev lukket ned – og som erstatning ville borgmesteren føre en gang- og cykelsti på begge sider af Nørremarksvej ind til byen.
– Borgerne skulle bare lige vente på, at DSB ville få ordnet overkørslen – og som alle ved, så skete det ikke.
Derfor stopper den vestlige sti ”brat” på Nørremarksvej, lyder det fra Konrad.

En fantastisk Suzuki

Regnestykket giver 500 kg

Da vi kom ind i garagen, var der to ting, som fangede opmærksomheden: en kæmpe velplejet motorcykel og en systematisk orden med kasser på rad og række. – For at starte med det sidste først. Jeg har sorteret alle min værktøjer og kasser – og placeret dem efter værdi og behov ved en flytning, røber Konrad, der herefter klapper let på motorcyklen, som vejer 375 kg. – ”Fyldt med brændstof og mig ovenpå, så nærmer vægten sig godt 500 kg. Alligevel skal der ikke drejes for hårdt på gashåndtaget, lyder det fra ”drengen”, som elsker at køre på sin Suzuki, der er importeret fra USA.
– Det er en lav maskine, fortæller Konrad – så derfor ligger den stabil på landevejen – og er ikke følsom over for vind. Motorcyklen har 6 gear.

Trafikken er intens gennem rundkørslen. Den er blevet mere massiv med åbningen af Sportsvej

Toppen af støjen er væk

Mens vi snakker, kan vi i det fjerne høre toget passere. Det vil sige jeg kan, for Konrad slutter samtalen af med følgende konstatering: – Toget hører vi ikke. Derimod har biler generet os tidligere, men den nye rundkørsel, som har været gennem mange processer og justeringer – og for øvrigt endnu ikke er færdig – har taget toppen af motor- og hjulstøjen med den reducerede fart. Det høje hegn fjerner desuden bilernes lyskegler, som førhen fejede ind gennem vinduerne i vores hus.