Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto og arkivfoto Hasse, mandag den 3. november 2025

På auktion i slutningen af oktober lykkedes det Ribe Kunstmuseum at købet et maleri af skagensmaleren P.S. Krøyer og et maleri af skagensmaleren Laurits Tuxen. Malerierne har dog ikke motiv fra Skagen men fra hhv. Stenbjerg og Nymindegab ved den jyske vestkyst.

På Bruun Rasmussens Kunstauktioner den 30. oktober var flere malerier af nogle af dansk kunsthistories mest kendte navne til salg med værker både fra guldalderen og fra skagensmalerne. To af malerierne havde Ribe Kunstmuseum set sig lune på og havde søgt og fået bevilget støtte fra Ny Carlsbergfonden til at erhverve:

(Artiklen fortsætter under billederne)

P.S. Krøyer (født 1851, død 1909), Strandparti, Stenbjerg. 1889.. Olie på lærred. 28×46 cm.

Laurits Tuxen (født 1853, død 1927) Trankogning på Jyllands vestkyst, 1881 Olie på lærred. 50×69 cm.

– Begge malerier er stærke eksempler på værker skabt af kunstnere, der er kendt som skagensmalere, men som her har malet motiver fra den jyske vestkyst. Da Ribe Kunstmuseum selv befinder sig ved den jyske vestkyst, om end en sydligere del, havde museet et stort ønske om at føje disse to malerier til samlingen.

– Museet havde allerede tre malerier af P.S. Krøyer, det nyeste erhvervet i 2024 med støtte fra Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond. Museet ejede kun et enkelt maleri af Laurits Tuxen, der blev erhvervet i 2023 med støtte fra Augustinus Fonden og Slots- og Kulturstyrelsen. Begge erhvervelser er nye hovedværker i museets samling. De to værker, som museet lige har købt, udvider den formidling om Krøyer og Tuxen, som museet kan tilbyde, og viser, at skagensmalerne også malede andre steder end i Skagen, fortæller museumsdirektør Anne-Mette Willumsen.

Hun siger videre om malerierne: Maleriet af P.S. Krøyer er fra 1889 og malet i fiskerbyen Stenbjerg på den jyske vestkyst nord for Limfjordens udmunding. Her boede P.S. og Marie Krøyer på Stenbjerg Kro i to måneder som en del af deres bryllupsrejse. Krøyer skrev ca. en uge efter deres ankomst, ”Vi har altsaa fundet dette ensomme, afsides Sted Stenbjerg. Her er dejligt i Landskabelig Henseende, storartet Klitnatur.”

Under dette ophold malede Krøyer en række mindre malerier, heriblandt det aktuelle maleri. Det viser en lys, solbeskinnet og mennesketom strand, som skumtoppede bølger skyller ind over. I baggrunden ses en håndfuld fiskerbåde trukket op på landingspladsen i Stenbjerg foran klitterne. Det er lykkes Krøyer at skabe et smukt motiv, der giver et naturalistisk indtryk af det vekslende lys, som skyerne skaber, og den vestenvind, der presser bølgerne ind mod kysten og får dem til at skumme.

Dette fine landskabsmaleri understreger, at skagensmaleren Krøyer også malede andre steder i Jylland end Skagen, og at han og Marie endda valgte at tilbringe deres hvedebrødsdage ved den jyske vestkyst. Det understreger også landskabets rolle i Krøyers kunst, og hvordan hans evne til at skildre lys og farver resulterede i stemningsfulde landskabsbilleder som dette.

Udover maleriet af P.S. Krøyer erhvervede museet også et maleri af Laurits Tuxen, som ligeledes er malet ved den jyske vestkyst. I sommeren 1979 kom Laurits Tuxen første gang til Nymindegab i Sydvestjylland. Tuxen var en af de første til at opdage områdets maleriske potentiale, og han er senere blevet betragtet som en af pionererne i dannelsen af kunstnerkolonien Nymindegab-malerne.

Tuxen skrev hjem til sine forældre om trankogeriet: “Det er nemlig en Skik, at der de sidste Dage før Afrejsen bliver kogt Tran af alle Torskeleverne, og dette er Pigernes Sag, saavel som deres Fortjeneste. Oppe paa en Klit indrettes et Ildsted, hvorpaa en 4–5 store Gryder anbringes. En kraftig gammel Kone stod for Styret, mens unge Piger udførte Ordrerne; Omgivelserne og den megen Røg gjorde i høj Grad malerisk, og jeg tilbragte da også hele dagen med at male”.

Tuxens maleri er et stemningsfuldt skumringsmotiv, hvor en gruppe kvinder koger tran på stranden, mens solen går ned i baggrunden, og ilden fra trankogningen kaster sit glødende lys op på kvindernes skikkelser. Maleriet repræsenterer ligeledes historien om en kunstnerkoloni ikke ret langt fra Ribe Kunstmuseum.

Maleriet af P.S. Krøyer var vurderet til 200-300.000 kr., men fik hammerslag ved hele 360.000 kr.  Maleriet af Laurits Tuxen var vurderet til 30-40.000 kr., men fik hammerslag ved 65.000 kr. Heldigvis havde muset fået generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet og kunne købe begge malerier, selv om de blev solgt højere end vurderingen.