Tekst & Foto: Johnny Tauman
7. januar 2022

Hvem drikker mest portvin? Svaret lyder: Generelt drikker franskmænd mest portvin, men englænderne og derefter amerikanerne indtager mest vintageportvin.
Inden for Coop Danmarks butikker kører der hvert år en intern konkurrence mellem butikkerne om salg af portvin – og ved opgørelsen medio december indtog Dagli´Brugsen i Kongeådal en tredjeplads. Uddeler Klaus Thuesen fortæller til RYK IND RIBE, at det er gået forrygende med at række Portvin – fremstillet af druer fra verdens næstældste demarkerede vinområde omkring Douro-floden i det nordlige Portugal – over disken i hele december. Han glæder sig derfor at få det endelige resultat, som giver en rejse til vinens hjemland til de tre bedst sælgere butikker.
Salget i Dagli´Brugsen ligger over 250 flasker – og det er ganske flot, når man tager udgangspunkt i befolkningstallet / kundekredsen.

Begyndte med portvins-aften

Klaus Thuesen er sikker på, at interessen for portvin stammer fra et arrangement, som den lokale brugsforening holdt for 3 år siden. Her præsenterede uddeler Jesper Yde fra Toftlund en lang række forskellige portvine i differentierede prisklasser. – Vi påtænker at gennemføre et lignende arrangement inden sommerferien, som vil indeholde både port- og rødvine præsenteret med en professionel sommelier vinkel, lyder det fra uddeleren. Han håber, at arrangementet vil blive med deltagelse af lidt flere end de 30, som var med første gang. Her leverede Jernved Mejeri forskellige oste, som matchede de velsmagende portvine.

Høj kundetilfredshed

Men også en anden placering glæder den lokale brugsforening – nemlig en fjerdeplads i en kundeundersøgelse med en tilfredshedsprocent på 89 %. Det er de lokale handlende, der har givet butikken den høje NPS-score.

Satser på egne reklame-Flyers

Dagli´Brugsen har haft en fin omsætning i 2021 – og lander på indeks 100, men må alligevel konstatere et samlet underskud. – Det betyder, at vi må sadle om, og spare, hvor der kan spares, lyder det fra uddeler Klaus Thuesen. Og her bliver der ikke tale om at spare på lønkronerne, idet butikken drives af 2 ¼ fuldtidsansatte samt to ungarbejdere.
Der skal fremadrettet være en mere målrettet markedsføring, hvor butikken naturligvis skal have grundsortimentet. – Vi behøver ikke være med på tilbud på skyr og have fem varianter, fortæller Klaus Thuesen, der får hjælp af Arne Lauridsen fra bestyrelsen til udarbejdelsen af Flyers med målrettede tilbud. Dertil vil annoncering via Facebookgruppen fortsætte med relevante JA-TAK tilbud. Til gengæld forsvinder Dagli´Brugsens officielle tilbudsavis.

 

Portvin i stedet for en blomst

Og så lige tilbage til portvinen. – Juleportvinen blev solgt i 120 styk, hvor den billigste kostede 99,-kr.
Det har vist sig, at mange i stedet for en blomst til 200,- kr, tager en flaske portvin med, når de skal i byen, bliver den afsluttende kommentar fra smilende uddeler.