Tekst og arkivfoto Hasse Jørgensen, søndag den 9. maj

Vi glæder os til at se jer!

Støt dit lokale kulturliv

Sådan lyder opfordringen til alle lokale borgere i helsidesannoncer fra ni kulturinstitutioner i Esbjerg Kommune Det er første gang, de er gået sammen i en fælles kampagne, men det er også første gang, de alle står over for så stor en udfordring: De ser kun 10-30% af de gæster, de plejer at modtage på denne tid af året.

-Lige nu er der virkelig god plads, så tøv ikke og vent ikke, men kom og besøg os nu. Der skal hverken bestilles tid eller købes billet på forhånd. Husk blot coronapasset, lyder det fra direktør Dagmar Warming på Ribe Kunstmuseum.

For Merete Jankowski, der er ny direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, har det været en mavepuster at opleve, hvor få gæster der har været i den første tid efter genåbningen: -Vi plejer at have ret mange tyske og hollandske gæster på denne tid. De er helt væk. Det samme er rigtig mange af de danskere, der plejer at tage på weekendophold. Vi håber derfor, at lokalbefolkningen vil bakke op og støtte os, ikke mindst i tiden frem til sommerferien.

De to store spillesteder i Esbjerg, Musikhuset og Tobakken, har været særdeles hårdt ramt af nedlukningen og må i et stykke tid endnu leve med en række begrænsninger.

-Vi indrømmer, det er lidt hårdt, så vi håber, at lokalbefokningen vil bakke os rigtig meget op i den kommende tid. Vi tilbyder stadig store oplevelser, og det er stadig lige så sikkert at komme hos os som at gå ud og handle, siger Torben Seldrup og Jan Mols, direktører for hhv. Musikhuset og Tobakken.

En anden af de normalt store trækplastre i Esbjerg er Svømmestadion Danmark, hvor direktør Niels Bækgård, også godt kunne tænke sig at se flere esbjergensere hoppe i vandet:

-Først og fremmest mangler vi de lokale, som er så vigtige for os på denne tid af året.

På Esbjerg Kunstmuseum viser man den prisbelønnede udstilling Wunderkammer 3 – DNArt.

-Vi synes virkelig, vi her præsenterer en kunst, der gør verden større. Hvor kunne jeg dog godt tænke mig at flere fra lokalområdet oplever den og dermed samtidig støtter os, siger direktør Inge-Merete Kjeldgaard.

Fra Vadehavscentret fortæller direktør Klaus Melbye:

-April, maj og juni plejer at være fyldte med 4-6 lejrskoleklasser dagligt, som også overnatter i Ribe eller omegn, men nu er her alt for stille. I forhold til 2019, har vi mistet knap 300 arrangementer.

Ribe VikingeCenter har netop afholdt sit traditionsrige vikingemarked. Christin Clausen fortæller:

-Der plejer at komme rigtig mange mennesker fra Danmark, Tyskland og Holland, men i år var der desværre langt mellem gæsterne.

Flemming Just er direktør for Sydvestjyske Museer med en række udstillingssteder i både Esbjerg, Ribe og Bramming og er tillige formand for Organisationen Danske Museer:

-Vi ser den samme tendens med meget få besøgende i hele landet. En ny undersøgelse viser, at coronapasset er en stor forhindring for 30-40% af befolkningen. Jeg har også temmelig vanskeligt ved at forstå, hvorfor man skal vise et coronapas, når man skal ind på et museum, medens man bagefter kan gå ind i tøjbutikken og Brugsen ved siden af uden at vise noget, og hvor der er langt flere mennesker.

Destination Vadehavskysten er med i kampagnen. For destinationschef Hans Peter Folmann er meldingen klar:

-De mange kulturinstitutioner er helt afgørende for, at vi har et attraktivt område at komme til. Jeg kan derfor kun kraftigt opfordre folk i nærområdet til at være turister på de mange museer, spillesteder og attraktioner. Er der ikke nogen af institutionerne, det er lang tid siden I har besøgt?

Fakta

Følgende institutioner er med i annoncekampagnen i JydskeVestkysten og i Esbjerg og Ribe ugeaviser: Esbjerg Kunstmuseum, Fiskeri og Søfartsmuseet, Musikhus Esbjerg, Ribe Kunstmuseum, Ribe VikingeCenter, SEPE – Sport og Event Park Esbjerg, Sydvestjyske Museer (Esbjerg Museum, Museet Ribes Vikinger, Jacob A. Riis Museum, HEX!), Tobakken og Vadehavscentret