Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, fredag den 7. maj
Der var ikke på fredagens udvalgsmøde enighed i udvalget for teknik og byggeri, om hvordan cykelstierne i kommunen skal prioriteres.
Resultatet blev, at der nu sendes en ønskeliste til staten med tre ønsker om cykelstier.
Ønskerne går på en sti fra Darum til Bramming, en sti ved Nørrebrogade i Esbjerg og en sti fra Vester Enge til Obbekær, som fuldfører den påbegyndte sti fra Ribe til Vester Enge.
Hvilke stier, der eventuelt kan etableres, afhænger nu af, hvordan staten vurderer den ansøgning, der kommer fra Esbjerg Kommune.
– Sagen er, at vi gerne vil have alle tre stier, men det er nok tvivlsomt, om vi får penge til dem alle, siger formanden for udvalget, Søren Heide Lambertsen (V).
Til udvalgsmødet lå der en indstilling fra forvaltningen om, at der søges penge til stier ved Nørrebrogade i Esbjerg.
Det forslag kunne Socialdemokratiet gå ind for, men Venstres medlemmer af udvalgte stemte i mod.
Venstre fremsatte derefter et ændringsforslag gået ud på, at der søges til de tre nævnte projekter. Det forslag stemte Venstre naturligvis for, mens Socialdemokratiet stemte mod.
Da der er fire Venstremedlemmer i udvalget og kun en Socialdemokrat, var resultatet, at det bliver forslaget med de tre stier, der sendes til staten.
– Med det forslag har vi tre lodder i puljen, når staten skal fordele pengene, og vi vil fra Venstre gerne signalere, at vi gerne vil have alle tre projekter men også, at vi gerne ser stien fra Darum til Bramming etableret, fortæller Søren Heide Lambertsen.
Baggrunden for hele sagen er, at Staten har udmøntet en pulje til medfinansiering af kommunale cykelprojekter, der forbedrer vilkårene for cyklisme, så det bliver mere attraktivt at cykle. Der kan søges om tilskud til cykelprojekter, der sikrer grøn mobilitet gennem ny infrastruktur til cyklister. Kriterier for tildeling af statsmidler er: Større trafiksikkerhed for cyklister, flest mulige får gavn af projektet, og projektet bidrager til bedre sammenhæng mellem cykelinfrastruktur og kollektiv trafik. Der forudsættes medfinansiering på 50 pct. af anlægsudgiften. Det kommunale bidrag skal prioriteres inden for kommunens anlægsramme.
– Med de tre forslag, vi sender ind, vil det vise sig, hvad staten vægter, siger Søren Heide Lambertsen.