Tekst Hasse Jørgensen. Foto Rene Jørgensen og Hasse Jørgensen. Tirsdag den 1. januar.
Mens Lokalråd Ribe Midt, ejerne af Storkesøen og beboere på Haulundvej er enige i det ønskelige i at få vejbelysning langs Haulundvej, har det indtil nu skortet kraftigt med kommunens interesse for denne belysning.
Kommunen holder sig blandt andet til, at man ikke sætter gadelys op udenfor bymæssig beboelse, men det argument holder ikke. Både i St. Darum og Tjæreborg er der lys udenfor byskiltet.
Beboerne ved Haulundvej peger på, at der er tale om en skolevej, hvor der ikke er fortov eller cykelsti, og hvor der er en del trafik. Speciel i den mørke tid er det en dårlig cocktail.
Storkesøens ejere peger på, at det at kunne færdes sikkert fra denne turistattraktion og ind til Ribe, er et udbredt ønske fra Storkesøens mange gæster. Med omkring 50.000 overnattende gæster og 70.000 besøgende om året, er Storkesøen en af de store turistattraktioner.
Tidligere var der lys
Sagen er, at der tidligere har været lys langs Haulundvej, men det blev pillet ned for år siden. Kablerne ligger dog stadigt i jorden.
Lokalråd Ribe Midt har i brev af den 12. december 2018 foreslået flere ting til forbedring af trafiksikkerheden på Haulundvej.
Det er reetablering af gadebelysningen og etablering af hastighedsdæmpende foranstaltning i form af vejbump som på Tangevej.
Lokalrådet peger desuden på, at disse forslag med fordel kan suppleres med en omlægning
af ind- og udkørslen fra Haulundvej til Roagervej for at nedbringe trafikmængden på Haulundvej.
Udvalget for teknik og byggeri får igen sagen på dagsordenen på udvalgsmødet på fredag som en orienteringssag.
Tidligere beslutning
Tidligere har udvalget drøftet sagen den 16. november 2018, hvor det blev besluttet, at:
- Der ikke opsættes belysning på Haulundvej syd for Haderslevvej, da det ligger uden for bymæssig bebyggelse.
- Etablering af cykelsti på Haulundvej afventer prioritering af midler til etablering af cykelstier.
- Ferieparken opfordres til at undersøge muligheden for anlæggelse af sti mellem den dobbeltrettede cykelsti på Haderslevvej og fiskesøerne.
En stiforbindelse, ejerne af Storkesøen ikke er begejstret for, da man så ikke kan kontrollere, hvem der kommer ind på området.
Ny orientering
Efter lokalrådets brev, har forvaltningen igen set på sagen og oplyser, at der ikke er registreret uheld på strækningen i en femårsperiode og gennemsnitshastigheden er registreret til 54 km/t med en hastighedsbegrænsning på 60 km/t. Der etableres ikke bump på veje uden for bymæssig bebyggelse.
Med hensyn til omlægning af ind-/udkørslen fra Haulundvej til Roagervej, forstå vi forslaget således, at man vil lukke Haulundvej for biltrafik ved Roagervej. Vi finder ikke, at der på denne strækning er særlige forhold, der nødvendiggør en lukning, sammenlignet med mange andre lignende vejstrækninger. Det bemærkes, at en vejlukning vil bevirke en del omvejskørsel.
Så vidt forvaltningens kommentar, som ligger i orienteringen til udvalgsmødet fredag.
Dokumentation
Hvad angår belysning udenfor bymæssig bebyggelse, har RYK IND Ribe’s fotograf, Rene Jørgensen, dokumenteret, at der i hvert tilfælde et par steder i Tjæreborg og i St. Darum er lys udenfor den bymæssige bebyggelse, som det fremgår af fotografierne her ved artiklen.
Også i Gedager i Ø. Vedsted er der et par gadelamper, selv om området ikke er markeret som bymæssig bebyggelse.
Man kan så diskutere, om det er principper eller de faktiske forhold, der skal afgøre, hvor vidt, der skal lys op på vejstrækninger eller ej.
Det må udvalget jo tage stilling til.