Tekst Hasse Jørgensen, fotos Johnny Tauman, søndag den 6. februar 2022
Det er ingen hemmelighed, at Ribe Sejlklub har problemer med det store broprojekt, der skulle sikre nye bådebroer ved Kammerslusen.
Under projekteringen og indsamling af penge til fornyelsen af bådebroerne, er materialerne steget voldsomt i pris. Det har betydet, at sejlklubben ikke er kommet i gang til den lovede tid, og det har bl.a. fået Norlys til at trække sit tilsagn om tilskud tilbage, fordi tidsfristen er overskredet.
Tilbage står, at det eneste, der er sket er, at de eksisterende bådebroer bliver i dårligere og dårligere stand, og det skal der gøres noget ved.
Det mener byrådsmedlem Anders Rohr Jørgensen (V), der fortæller, at forvaltningen nu vil tage en snak med sejlklubben om, hvordan tingene løses. Det konkrete forslag går ud på, at den 84 meter lange anløbsbro, der skal bygges lige ud for restauration Kammerslusen, anlægges af kommunen, og at den efterfølgende overdrages til sejlklubben. Men det rækker pengene ikke til i øjeblikket. Broen skal bruges til de turbåde, der sejler og kommer til at sejle på åen, robåde og andre både, der ikke har brug for en fast liggeplads så som Nationalpark Vadehavets båd.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Planen
Den oprindelige plan gik ud på, at sejlklubben skulle bygge en lang anløbsbro, som de både, der i øjeblikket ligger ved de enkelte broer, kan bruge. Desuden skulle sejlklubben bygge den 84 meter lange bro til bl.a. turbådene lige ud for restauration Kammerslusen.
– Esbjerg Kommune har givet 800.000 kroner til den 84 meter lange bro, og dertil kommer, at sejlklubben har fået 400.000 fra LAG midlerne projektet. En ide kunne være, at kommunen for de 800.000 kroner plus de 400.000 kroner fra LAG midlerne kunne bygge den 84 meter lange bro, men det viser sig, at de 1,2 millioner kroner ikke er nok, fortæller Anders Rohr Jørgensen og fortsætter.
Anders Rohr Jørgensen har været i kontakt med LAG, der med 99,9 procents sikkerhed siger, at de 400.000 kroner kan overføres fra sejlklubben til kommunen, hvis projektet realiseres.
Tursejlads på vej
Anders Rohr Jørgensen fortæller videre: – Ved det sidste møde i klima- og miljøudvalget var jeg med på skype på grund af corona, og her rejste min kollega Alex Sørensen (V) sagen, og resultatet blev, at forvaltningen nu skal tage en forhandling med sejlklubben om projektet, så vi kan få gang i det.
– Vi ved, at der er tursejlads på vej på Ribe å fra Ribe til Kammerslusen og i Vadehavet. Den eksisterende anløbsbro er i en meget dårlig forfatning, og der er ikke nok plads ved broen. Hvis f.eks. Nationalpark Vadehavets skib ligger ved broen, er der ikke plads til andre, og vi ved, at til marts starter Mandøpigen sejladsen i Vadehavet med anløb ved Kammerslusen, der er planer om elektriske både på åen, og Niels Toft fra restauration Kammerslusen har også planer om sejlads.
– Derfor er vi nødt til at skaffe plads, siger Anders Rohr Jørgensen.
Ejerforholdene
Han fortæller også, at der er usikkerhed omkring ejerforholdene omkring bådebroerne.
– Et tidligere medlem af bestyrelsen for sejlklubben har fortalt mig, at bådebroerne ved Kammerslusen er kommunens. De ligger på kommunal jord, og de er etableret af kommunen, men i tidens løb har sejlklubben stille og roligt taget brugsretten over dem.
– Om det er rigtigt, skal undersøges, men i hvert tilfælde ligger de på kommunal jord. Med hensyn til bådebroerne ved Skibbroen i Ribe og ud til sejlklubben, er det en kendsgerning, at brugsretten er overdraget til sejlklubben. Men i kontrakten står, at de skal vedligeholdes. Det er de ikke blevet, og sidste år rejste Karen Sandrini (S) og jeg problemet, og der blev lavet en handlingsplan for vedligeholdelsen. Siden er der ikke sket noget.
– Og brugsretten til anløbsbroen, som det gamle ruteskib Riberhus brugte, blev overdraget til sejlklubben, da rutesejladsen blev nedlagt, men det var på betingelse af, at hvis der kom ny rutesejlads, skal broen bruges til det.
Slæbestedet
Anders Rohr Jørgensen fortæller videre, at ud over problemerne med bådebroerne, der nu skal drøftes med sejlklubben, skal han have et møde med teknisk forvaltning på torsdag. Emnet er det slæbested, som er planlagt ved Kammerslusen, hvor indehavere af mindre både kan sætte bådene i vandet. Heller ikke det projekt er kommet længere end til et skrivebord.
Adgangsforholdene er problematiske