Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, mandag den 28. juni
Der bliver hverken klapbro eller nogen anden form for ny bro over Ribe Å ved Ringvejen.
I det nye trafikforlig, der er lavet, er samtlige penge til ringvejsprojektet fjernet, og det betyder i praksis, at skal der laves en ny bro under en eller anden form, skal projektet starte helt forfra, og projektet skal med i en ny finanslov.
Det betyder også, at man indtil videre står med en milliondyr ekstra vej ved Ringvejen på begge sider af den nuværende ringvejsbro. Hvad den skal bruges til, må indtil videre stå hen i det uvisse. Spørgsmålet er, om den skal pilles op igen, eller om den skal ligge og vente, til der eventuelt skal bygges en ny bro. Den midlertidige bro var tænkt som aflastningsbro, mens den nye blev bygget. Som bekendt havde forsvaret lagt en ny stålbro over åen, men den er for længst fjernet, da forsvaret skulle bruge den andre steder.
Det er ikke mindst Venstres Preben Rudiengaard og bådbygger Bjarne Kiholm, der har kæmpet for broen, og folketingsmedlemmerne Kr. Phil Lorentsen og Hans Chr. Schmidt har også været stærkt engageret i projektet. Til gengæld har den nyvalgtes folketingskandidat for Venstre i Esbjerg Omegnskreds, Klaus Sandfeld, offentligt erklæret sig som modstander af projektet og dermed er gået mod sit parties holdning.
Preben Rudiengaard siger om brosagen: – Regeringen er løbet fra et forlig, og det er pinligt. Det er et pinligt tegn på inkompetence hos transportminister Benny Engelbrecht (S).
– Vi har i Ribe fået en længere næse end Pinocchios. Der er lukket, og alle midlerne er fjernet fra Ribe. Det kan også skyldes, at vore nyvalgte folketingskandidat Klaus Sandfeld, har blandet sig og er skyld i, at vi er blevet til grin, siger Rudiengaard.
Formanden for Ribe By Venstre, byrådsmedlem Anders Rohr Jørgensen siger, at man lige nu er i venteposition.
– Vi venter på, at vi får aftaleteksten til nærmere gennemlæsning, og så må vi tage den der fra.
– Vi har aftalt et møde med Kr. Pihl Lorentsen og Hans Chr. Schmidt efter sommerferien. Det møde er aftalt om en lang række andre sager, men jeg vil også tage spørgsmålet om broen op, siger Anders Rohr Jørgensen.
Broen var egentlig udset til at blive fornyet, fordi den ikke er stærk nok til at bære den tunge trafik, som transport af vindmøller bl.a. udgør. Ved at forstærke broen eller bygge en ny, ville de store vindmølletransporter syd fra til Esbjerg kunne køre forbi Ribe og derved spare mange kilometer i forhold til nu.
Da det blev klart, at broen skulle forstærkes og eventuelt fornyes, kom tanken om en klapbro, som Ribe igen kunne få et rigtigt maritimt miljø med besøg af masteskibe ikke mindst fra Holland.