Tekst og fotos Hasse Jørgensen, tirsdag den 27. juni 2023
Det var ren nostalgi, da det gode skib Karen af Mandø tirsdag aften vendte hjem til Ribe – eller nærmere betegnet en plads ved den nye bådebro ved Kammerslusen.
Og det er faktisk lidt af en tilsnigelse at skrive, at skivet vendte hjem til Ribe. For i dets mest aktive dage gik turen mellem Mandø og Esbjerg, hvor Karen af Mandø var bindeleddet mellem den lille Vadehavsø og fastlandet. Når skibet anløb Ribe, var det for at sejle med hø fra høladen til Mandø
Karen af Mandø er et klenodie i dansk søfarts historie, og det snart 100 år gamle skib var den sidste aktive evert på Vadehavet.
Efter en omtumlet tilværelse havnede skibet på Mandø, og her fik Ribe Træskibslaug i 2016 fat i skibet. Skibet blev efter en stor indsats fra træskibslauget transporteret fra Mandø til Egernsund Skibsværft, og det er siden med stor støtte fra Skibsbevaringsfonden blevet sat i stand.
Rent faktisk er det eneste originale tilbage i skibet spanterne under motorrummet. De var efter sigende så imprægneret af dieselolie, at de ikke kan forgå.
Hvorom al ting er, står skibet i dag som en flot restaureret evert.
Den seneste tid har der været megen diskussion om, hvor skibet skulle ligge permanent. Og mens diskussionen har stået på, har Karen af Mandø ligger i Esbjerg.
Nu er der imidlertid fundet en midlertidig løsning. Karen af Mandø er fortøjet ved den nye bro neden for restauration Kammerslusen, hvor ellers nationalpark Vadehavets skib, Vadehavet, skal ligge. Når dette skib kommer tilbage, bliver Karen af Mandø fortøjet uden på Vadehavet til en permanent løsning findes.
Og tirsdag aften stævnede Karen af Mandø så – som omtalt andet sted på siden – ud fra Esbjerg med kurs mod Kammerslusen. Og det var en behagelig tur på omkring tre timer uden nogen blev søsyge, så vidt Ryk Ind Ribe erfarer.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Steffen Steffensen
Med på turen var Steffen Steffensen, Ribe, der i 1991 var med til at sejle skibet til Esbjerg for reparation.
– Min lillebror var også med gang, men han kunne ikke i dag, og det var han sur over, lød det fra Steffen Steffensen, efter skibet var fortøjet ved Kammerslusen.
Steffen Steffensen kunne som de andre besætningsmedlemmer fortælle om en fin tur bortset fra, da de skulle sejle ind i Kammerslusen. Her virkede bakgearet pludseligt ikke, og det kostede en ekstra rundtur i åløbet.
– Og jeg så slet ikke slusen, for jeg sad nede i maskinrummet for at holde på bakgearet, lød det med et stort grin fra Steffen.
I øvrigt blev skibets ankomst til Kammerslusen overvåget af mange interesserede mennesker, der åbenbart havde hørt rygter om dette – fristes man til at sige – historiske øjeblik.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Fakta
Karen af Mandø er en vadehavsevert bygget på Esbjerg Skibsværft i 1924 til skipper Niels Lindberg. Allerede i 1929 købte Knud Hansen everten og ved samme lejlighed blev der monteret styrehus på skibet. Karen af Mandø og Knud Hansen betragtes som et vigtigt bindeled mellem Mandø og Ribe, til Knud Hansen døde i 1971.
I foråret 1977 kan man læse, at lærerstuderende Jacob Andersen udbyder everten på aktier med henblik på at få det restaureret og ud og sejle igen.
1993 opgiver støtteforeningen at holde Karen af Mandø i Ribe. På det tidspunkt er everten på Vemmenæs værft på Tåsinge men vil hurtigst blive overdraget til Fanø. Her overdrages skibet til foreningen Gl. Sønderho, der har penge og kræfter til at vedligeholde skibet. Det bliver dog flyttet til sin hjem-ø Mandø.
I efteråret 2016 bliver skibet med aktiv hjælp fra Ribe Træskibslaug bjerget fra Mandø og kørt til Egernsund Skibsværft, for at gennemgå en total renovering. Everten er erklæret bevaringsværdig og Skibsbevaringsfonden støtter projektet med 1.250.000 kr.
Stålstativet på skibet er til vinterpresenning og skal pilles ned om sommeren.