Tekst & Foto Johnny Tauman      Dronefotos: Ove Detlevsen
13. april 2019

Der er kommet mange holdninger og meninger om, at den bevægelige bro over Ribe Å vil give lange bilkøer, men RYK IND RIBE tror på, at de største udfordringer kommer ift. togdriften, når der kommer halv timedrift med nærbanen.
Umiddelbart skulle det give to tog i timen plus de tog, som kører direkte mellem Esbjerg og Tønder / Niebøll, for ingen tror vel på, at der kommer til at gå direkte tog mellem Ribe og Tønder / Niebøll.
Hvis – og ingen har umiddelbart fulgt op på RYK IND RIBE´s artikel fra 24. september – den nuværende praksis fortsætter, så vil bomanlæggene være nede en hele del mere, end tilfældet allerede er i dag.

Vi holder og venter på Obbekjærvej

Må vente på fire veje

Vi skrev dengang: ”Du kender det sikkert – hvad enten du står på Ribe Banegård og venter på toget fra Gredstedbro eller du holder med bommene nede ved de bevogtede overgange på Obbekjærvej, Nørremarksvej, Seminarievej eller Tangevej: det tager laaang tid, inden det grøn-hvide Arriva-tog dukker op.
Er der tale om en teknisk fejl – eller er det bare sådan, at teknikken spiller, når sikkerheden skal være i top.
Inden toget sætter i gang fra Ribe Nørremark Station – klar til de sidste to minutters transport, er samtlige bomanlæg aktiverede.

Tangevej overkørsel

Ved Ribe Banegård går trafikken heldigvis ikke helt i står, da bomanlægget er koblet sammen med trafikreguleringen – og dermed giver grønt lys for bilister, der ikke skal til Tangeområdet.
BaneDanmark (og Trafikstyrelsen), som står for bomanlæggene, bruger en anden metode, end DB bruger på lokalbanerne syd for grænsen, hvor der er kortere ventetid.”

Hvem har opgaven med at skabe flow i trafikken frem for at skulle holde og vente på toget?
På Hovedvej A11 skal fire spor give flow.

Udbygning af Hovedvej A 11 til fire spor skulle give bedre flow