Tekst og foto: Annette Brøchner Lindgaard
D. 8. maj 2024

Det vides ikke med nøjagtighed, hvor mange der egentlig er i gang med at væve på de 2×12 rammevæve, der dag for dag udvikler sig til et billedværk på og om Ribes smukke kunstmuseum.

Der kom 57 til det informationsmøde, som kunstmuseet og Louise Hindsgavl afholdt tilbage i marts 2024. En stor del af de fremmødte arbejder nu løbende i det åbne atelier, som findes i kælderetagen under kunstmuseet. De møder ind når det passer dem og to gange om måneden, kan de møde kunstneren bag skabelsen af det, der skal blive et 20 meter langt værk kaldet Væveværket.

Væveværket – Garnkurvene styrer processen fra mørke til lys

Opgaven er fri, men skal, helt bogstaveligt, holdes inden for visse rammer. De 24 rammevæve er nummererede to og to og til hvert nummer hører en garnkurv, nøje sammensat af garner i bestemte nuancer og farver. Farver og nuancer, der, når værket er vævet færdigt, vil skabe en fortælling om vejen fra mørke og kaos tilbage til lys og helhed.

Gudrun Schmidt, Sine Kristensen og Jens Bruun-Petersen i gang med vævningen

Som en af væverne beskriver det” Det er spændende at komme ned og se, hvad der er sket siden man var her sidst” og en anden beskriver det hyggelige ved at sidde koncentreret og arbejde med noget, der er større end en selv, sammen med mennesker, man ikke kender.

Tove Kjellerup, Connie Kock, Inge Rask og Birthe Olsen i gang med vævningen

Den samlede udstilling kommer til at fortælle den gribende fortælling om familien Giørtz’, via bl.a. bomuldsspinderi og væveri, opstigning til stor rigdom og efterfølgende katastrofe, undergang og fallit, efterfulgt af den fine historie om hvordan andre borgere i byen efterfølgende købte familiens villa og omdannede den til det, vi i dag kender som Ribe Kunstmuseum.

Væveværket skal indgå i en udstilling, der åbner d. 4. oktober. Museets udstillingslokaler på 1. sal danner rammen om tre delelementer. En kunstnerisk fortolkning af den store støbejernsveranda, der, da villaen var familien Giørtz hjem, dannede rammen om udelivet ud mod den smukke have. En række anderledes og udtryksfulde keramikskulpturer, der, på godt og ondt, portrætterer familiens medlemmer og endelig Væveværket, der beskriver villaens tilbagevenden fra fallittens kaos og forfald til det gode formål som kunstmuseum med bl.a. en af landets fineste Guldaldersamlinger.

Verandaen får en helt særlig plads i forbindelse med udstillingen, men hvilken, skal indtil videre være en overraskelse.

Kunstner Louise Hindsgavl og undervisningsansvarlig på Kunstmuseet Pia Hansen

Louise Hindsgavl er en international anerkendt kunstner født i 1973, student fra Ribe Katedralskole i 1991 og uddannet fra Designskolen i Kolding i 1999. Hun har gjort porcelænet til sit primære materiale og skaber sine meget udtryksfulde værker bl.a. ved at kombinere porcelænets lette materiale med nogle af de tungere sider af den menneskelige væren. På louisehindsgavl.dk ses meget mere om hendes kunst, tidligere udstillinger og repræsentationer.

Selv om Louise Hindsgavls kunst er udtryksfuld og ofte vild og grotesk, er det ikke provokationen, der er målet. Som hun selv formulerer det: ”Det, der er kriteriet for mig, er, at jeg får nogen til at have lyst til at fortælle sig selv historier. Og hvad, de får ud af det, er underordnet. Det handler om, at de har lyst til at lege med.”

Og det kan man sige, at de mange vævere har.

Udstillingen er den første af tre, hvor forskellige kunstnere inviteres til at lade sig inspirere af museumsbygningen og dens historie. Udstillingen åbner d. 4. oktober 2024.