Tekst: Peter Lindgaard
Foto: Arkiv

08.12.2023

Rykind redaktionen taler sjældent om de andre medier og deres gøren og laden, men for nylig faldt snakken på Ribe Ugeavis. Hvordan har den gode gamle ugeavis det? Hvordan tegner fremtiden? Vi tog en snak med chefen Mette Cramon, da hun forleden var til møde i byen. Mette Cramon er redaktionschef for JV’s nyhedsdækning i Esbjerg, Ribe, Bramming og flere andre lokalområder.

”Ribe er fyldt med ildsjæle – byen er rent ud sagt drevet af folk, der gør noget for byen, og det gør en kæmpe forskel,” lyder det, da jeg spørger Mette Cramon, hvorfor JV’s medier, sammenlignet med Rykind, tilsyneladende ikke benytter den store spalteplads på omtaler af byens kulturelle begivenheder. ”Jeg er ikke kernebruger, og jeg bruger sjældent tid på at holde øje med Rykinds omtaler,” hævder redaktionschefen. Cramon er samtidig klar over, at Rykind bruger flere kræfter på omtalen af ildsjælene og de mange lokale begivenheder. ”Vi skal lønne vores journalister, der er overenskomster osv. Vi anser ikke Rykind for at være en konkurrent i forhold til ugeavisen, men man kan ikke drive ugeavisen på samme måde som Rykind.”

Cramon understreger: ”Hvis jeg var ligeglad med kulturstoffet, ville vi ikke bringe JV’s Eventinfo – en liste med oplysninger om de aktuelle begivenheder. Ikke noget redaktionelt, men praktiske informationer, som læserne er glade for at bruge i hverdagen. Det er en liste, der kan holdes kørende uden kræfter fra lønnede journalister. Vi kan simpelt hen ikke hamle op med nogen, der arbejder uden at få løn. Vi ser på, hvad der tjener læserne bedst over en bred skare, og her sorterer vi med hård hånd i de historier, vi tænker folk vil høre nyt om.”

Vil det sige, at JV oftest kun skriver artikler om kulturbegivenheder, der i forvejen tiltrækker større dele af befolkningens opmærksomhed f.eks. på de sociale medier – i bedste fald måske også afstedkommer besøg af kronprinsparret? spørger jeg. ”Altså den slags begivenheder, kan jeg ikke forestille mig, vi ikke ville omtale,” svarer redaktionschefen. ”Vi bruger vores journalisters kræfter på at undersøge om noget ikke er, som det burde være, f.eks. omtalen af Tobakken i Esbjerg – den slags bør frem i lyset.”

Shitstorm
For nylig udviklede et opslag på Facebook sig til en mindre shitstorm. Opslaget var afledt af direktør Torben Seldrup fra Musikhuset Esbjerg, der havde skrevet et åbent brev til Mette Cramon med overskriften ”Alle er tabere i Jydske Vestkystens kulturkrig.” Forinden havde JV skrevet en artikel, der forsøgte at sætte lus i skindpelsen i forholdet mellem Musikhuset og Esbjergs kommende spillested Fabrikken. Er det den slags kulturhistorier, I tænker det giver bedst mening at fremme, spørger jeg? ”Hvis vores journalister begår fejl, er det helt i orden, at man angriber os – og alle kan begå fejl. Vi er ordentlige mennesker. Som jeg skrev i kommentarsporet, bestræber vi os på hver eneste dag på at levere kærlig, kritisk og konstruktiv journalistik. Men alle mennesker kan fejle, og i den pågældende situation, ville det måske have klædt Torben at kontakte os direkte fremfor i et opslag på Facebook.”

Ribe Ugeavis – også i fremtiden
”Det er en stor udfordring at være publicist,” siger Mette Cramon. ”Annoncemarkedet har ændret sig markant ovenpå pandemien. Under coronaen lærte mange danskere at handle på nettet, og nethandlen har på mange måder taget over i forhold til byens butikker. Det er gået ud over mange handlende på gadeplan, salget af annoncer, og det har ført til flere ærgerlige nedskæringer, der blandt andet rammer JV. Ugeavisen Ribe vil fortsat være på gaden, men ugeaviserne i Bramming og Ølgod lukker. Til gengæld iværksættes der samarbejde mellem de forskellige områder, hvilket betyder, at Bramming-stoffet i fremtiden vil blive bragt i Ugeavisen Ribe.”

JV modtager ligesom de fleste andre medier offentlig støtte til at publicere og varetage deres public service rolle. Er disse tilskud ikke er en slags plaster på såret? ”JV modtager ca. 17 millioner kr. årligt, som vi bruger fordelt på vores dækning i 9-10 kommuner. Det er langt fra nok, så vi er ekstra glade for den udvikling, vi i øjeblikket mærker på de digitale medier, hvor antallet af abonnementer stiger, og hvor vi også observerer at annoncesalget vokser. Det er nok her, vi forventer, at økonomien vil bidrage til driften af vores medier i fremtiden,” slutter redaktionschef Mette Cramon.