Tekst Hasse Jørgensen, foto PR, fredag den 28. november 2025
Danske Hoteller A/S fejrer 35-års jubilæum og peger på et unikt set-up som forklaring på kædens mangeårige vækst. Det gælder i høj grad også for Hotel Dagmar i Ribe, der er landets ældste, igangværende hotel i Nordens ældste by.
Forretninger fungerer som udgangspunkt på den måde, at én part forsøger at sælge noget til en anden. I hotelkæden Danske Hoteller A/S er tingene imidlertid vendt en smule på hovedet. Her er der således med jævne mellemrum sammenfald mellem ejere og kunder.
Ifølge Danske Hotellers kommercielle direktør Jørgen Christensen er det netop dette særlige set-up, der udgør forretningsideen i hotelkæden, som blandt andet ejer Hotel Dagmar i Ribe.
– Vi har helt fra begyndelsen haft et ønske om at udgøre lokale samlingspunkter i en form for symbiose med lokalbefolkningen. Derfor er hotelkæden i dag ejet af knap 3.000 aktionærer, som i vidt omfang er lig med hotellernes egne kunder. Udover at investere i kæden erhverver de sig en række kontante fordele, for eksempel i form af billige hotelophold. Netop det lokale islæt og det tætte samspil med lokalbefolkningen er altafgørende for, at Danske Hoteller er lykkedes med at vokse i et svært marked igennem mange år. Vi er ikke one size fits all – snarere det modsatte, siger Jørgen Christensen.
Han henviser til, Danske Hotellers koncept går ud på at bevare lokale hoteller i deres originale form frem for at presse et bestemt koncept ned over alle. Derudover peger direktøren på det kuriosum, at hotelkæden i sine første syv leveår kun bestod af ét hotel, nemlig nordjyske Hotel Dronninglund. Siden da har den udvidet med rundt regnet et hotel om året, således af kæden i dag består af 27 hoteller. Det gør Danske Hoteller A/S til Danmarks største hotelkæde uden for hovedstaden med cirka 500.000 gæster årligt.
I denne måned fejrer Danske Hoteller A/S 35-års jubilæum. Fordi kædens hoteller er så tæt bundet sammen med sine lokalområder, har ledelsen fravalgt en traditionel jubilæumsfejring for i stedet at tilbyde kunderne et attraktivt jubilæumstilbud.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Allan Jakobsen
På Hotel Dagmar glæder direktør Allan Jakobsen sig til at byde både kendte og nye kunder velkomne i forbindelse med jubilæumsopholdene, der kan erhverves indtil den 30. april 2026. Han argumenterer for, at Hotel Dagmar er lykkedes med at bevare sit lokale særpræg samtidig med at være en del af en landsdækkende hotelorganisation.
– Det giver mening, at Danmarks ældste hotel i Danmarks ældste by skal have lov til at forblive sig selv. Min oplevelse er, at det i høj grad er det, som lokalsamfundet belønner os for. Vi kan virkelig mærke den støtte, vi får fra både det lokale erhvervsliv og private i forhold til afholdelse af konferencer og fester. Dem skylder vi en stor tak. Samtidig har vi nydt godt af at blive en del af en velfungerende hotelkæde, der laver fælles indkøbsaftaler og har et fælles salgs- og marketingapparat. I vores branche er det meget ofte en fordel at være en del af et fællesskab, fordi det gør det enkelte hotel mindre sårbart for kriser og sæsonudsving, siger Allan Jakobsen.











































































