Tekst Ribe kunstmuseum, foto Anders Sune Berg. Mandag d. 14. jan.

En ung mand kigger ud på dig. Han har en rød jakke på. Den røde jakke har guldknapper. Under jakken harmanden en skjorte med blomster i kraven og i ærmegabet. Læg mærke til hatten under hans arm. Den er beklædt med flotte, gyldne bånd.

Manden på maleriet må være rig. Han har bestilt en af Danmarks bedste malere, Jens Juel, til at male et billede af ham. Juel var den mest populære portrætmaler i Danmark i slutningen af 1700-tallet, og han blev flittigt brugt til at male billeder af rige borgere og adelige. Hans billeder hænger bl.a. i Rusland, England og Schweiz. Billedet på væggen her er malet i 1768. På det tidspunkt havde man ikke noget kamera – og da slet ikke en smartphone til at tage selfies. Hvis man skulle have et billede af sig selv, måtte man hyre en maler.

Kig godt på maleriets baggrund. Står manden mon op ad en væg? Hvor befinder han sig? Der gives ikke mange tegn, andet end at han står op af en mørkebrun farve. Lyset er jævnt fordelt, måske med lidt mere spot på mandens hoved, end på resten af kroppen.

Hvem er den unge mand?

Vi er ikke helt sikre på, hvem manden er. Derfor hedder maleriet Ung mand i rød kjole. Han er ukendt og kunne derfor være alle rige mænd i Danmark i midten af 1700-tallet. Hvis nu han havde haft et navn, ville billedet være låst fast. Der går rygter om, at manden på billedet er en nevø til grev Schimmelmann, som ejede sukkerplantager i Dansk Vestindien. Nevøen blev sendt til Vestindien for at bestyre disse sukkerplantager. Det var en lang og farefuld rejse, han skulle ud på, så man mener, at dette portræt kan forestille ham, kort før afrejse.

Vi ved, at nevøen bliver sendt afsted i 1768 – samme år som Jens Juel maler billedet. Det var meget almindeligt, at man fik malet portrætter af folk, før de skulle ud at rejse. I midten af 1700-tallet var der kun skibe at rejse med – eller også skulle man gå. Måske køre med en hestevogn. Hvis nevøen skulle hele vejen til Vestindien, skulle han sejle meget langt – helt til Mellemamerika! Det var noget af en tur, og han kunne blive meget syg og dø undervejs. Derfor ville det være nærliggende, at familien betalte Jens Juel for at male et billede, så de kunne huske hvordan deres familiemedlem så ud, hvis han aldrig vendte tilbage.

’Portrætfabrikken’

Til trods for, at Jens Juel (1745-1802) kun var 23 år, da han malede billedet Ung mand i rød kjole, var
han allerede en ganske anerkendt portrætmaler blandt borgerskabet. Jens Juel uddannede sig i Hamburg, hvor han lærte portrætmaleriet at kende. I vinteren 1765/1766 kommer Juel til København og starter herefter på Kunstakademiet. Han har allerede en solid kundekreds, men dét at være portrætmaler vandt ikke officiel anerkendelse. Der blev fra de uddannede maleres side set lidt ned på portrætmaleriet, til trods for, at det var her, man kunne tjene gode penge. For at vinde offentlighedens gunst, skulle man først vinde Akademiets guldmedalje – og med denne et rejselegat. Efter fire forsøg lykkedes det Juel at vinde medaljen og legatet. Herefter rejste Juel til Dresden, til Rom, til Paris og til Schweiz. Da han vendte hjem til København i marts 1779 blev han hofportrætmaler, medlem af Kunstakademiet, professor ved Kunstakademiet og i 1790’erne blev Juel valgt to gange som direktør for Kunstakademiet. Det er i sandhed en af Danmarks store malere, vi her har med at gøre. Efter hjemkomsten steg antallet af bestillinger på portrætter malet af Juel. Nogle af bestillerne ville gerne have flere eksemplarer af deres portrætter, så der var travlt i Juels atelier. Juel ansatte assistenter, der kunne hjælpe ham med opgaverne, og han begyndte at udføre portrætter med pastel i stedet for oliemaling. Det gik hurtigere. Atelieret fik øgenavnet ’Portrætfabrikken’.

Mere Jens Juel på vej til Ribe Kunstmuseum

I skrivende stund er endnu et Jens Juel-portræt føjet til Ribe Samlingen – nemlig portrættet af Livlæge Johan Wilh. Guldbrand, der kan ses på museet fra februar.