Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto, torsdag den 17. marts 2022

Da auktionshuset Bruun Rasmussen holdt traditionel auktion i deres historiske lokaler i Bredgade i København i starten af marts, fløj buddene gennem luften, og flere værker blev budt meget højt op. Det lykkedes dog Ribe Kunstmuseum at få to af malerierne med hjem takket være fondsstøtte fra både Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden.

To nye perler til Ribe Samlingen

Det er to malerier af danske kunstnere, malet under ophold i Italien, som Ribe har hentet hjem.

Maleren Constantin Hansen har skildret en knælende kvinde inde i en romersk kirke i 1837, mens Viggo Pedersen har malet en hyrde i nærheden af landsbyen Carnello sydøst for Rom. Hermed har Ribe Kunstmuseum føjet to nye perler til museets samling af værker fra henholdsvis guldalderen og det moderne gennembrud.

Ribe Kunstmuseum er et af landets ældste kunstmuseer. Museets samling er vokset støt fra grundlæggelsen i 1891 til nu. Samlingen rummer allerede nogle få værker af de to kunstnere, men med købet af disse to billeder styrkes kvaliteten.

Med guldalderkunstnerne på rejse

I det 19. århundrede var der en stærk tradition for, at de danske kunstnere skulle rejse til Italien for at opleve værker af de store, italienske mestre og blive inspireret. Constantin Hansen opholdt sig faktisk hele otte år i Italien, mest i Rom. Hansen havde en fantastisk evne til at male yndefulde kompositioner og male med lysmættede farver, hvilket resulterede i en lang række vellykkede italienske motiver, som står blandt de fineste, som danske malere har skabt i Italien og ikke mindst den evige stad.

I 1837 maler han et af sine mest berømte billeder, nemlig “Et selskab af danske kunstnere”, hvor syv prominente guldaldermalere er placeret foran en altan med udsigt over Rom. Samme år skaber han det maleri, Ribe Kunstmuseum netop har købt. Hansen har valgt et diagonalt kig ind i kirken San Lorenzo fuori le Mura i det østlige Rom. Kvinden i maleriet virker lille og spinkel i forhold til de pompøse søjler, et symbolsk billede på det enkelte menneskes lidenhed i forhold til den katolske kirkes magt og kristendommens storhed.

Viggo Pedersens Italien

Det andet maleri, museet har købt, er af Viggo Pedersen. Pedersen er ikke et særligt godt beskrevet blad i den danske kunsthistorie, men han skabte nogle af sine bedste billeder under et ophold i Italien i 1882-84. I modsætning til Hansen ville han udenfor byen og male det italienske landskab og landsbyboere. Pedersens maleri forestiller en dreng, der sidder på en græsmark med en lille flok små, sorte grise. I forgrunden har Pedersen på meget stoflig vist malet det stride, gullige græs. I baggrunden lyser Abruzzerbjergene i solskinnet.

Museumsdirektør Anne-Mette Villumsen siger: – Jeg er meget glad for at have kunnet erhverve to nye malerier, som matcher den høje kvalitet, som samlingen allerede rummer. Takket være uundværlig fondsstøtte fra Ny Carlsbergfondet og Augustinus Fonden lykkedes det os at hente nye perler hjem til Ribe i skarp konkurrence med andre købere, også fra udlandet.

Viggo Pedersen, ”Italiensk landskab i nærheden af Carnello”. Sign. Viggo Pedersen Carnella 1883. Olie på lærred. 48×60. Ribe Kunstmuseum. Hammerslag 38.000 kr.