Tekst: René Jørgensen, pressefoto
31. maj 2025.

Ikke altid fartkontrol: Det nye syn på vejene i Ribe overrasker bilister

På Trojelsvej i Ribe lyder advarslen i bilens elektroniske system ofte som en velkendt tone: “Fartkontrol forude.” Men det er ikke nødvendigvis politiets måleudstyr, der står gemt bag beplantingen på parkeringspladsen på Trojelsvej over for Skovgrillen. I stedet er det Sund & Bælts mobile kontrolbiler, som er på patrulje – ikke for at måle fart, men for at registrere lastbiler i forbindelse med den nye vejafgift.

Siden 1. januar 2025 har lastbiler over 12 ton skulle betale en CO₂-baseret vejafgift, og det bliver nu håndhævet med både faste portaler og mobile enheder. Kameraerne fokuserer udelukkende på nummerplader – og kun hos lastbiler.

Vejafgifter for lastbiler

Bilerne er en del af det system for vejafgifter for lastbiler, som regeringen har indført per 1. januar 2025. Sund & Bælt har fået til opgave at opkræve vejafgifter for lastbiler over 12 ton, og bilerne er sammen med faste portaler ved trafikknudepunkter en del af systemet.

De mobile kører rundt i hele Danmark for at sikre et ensartet kontroltryk i hele landet. Kameraerne er der kun for at registrere nummerplader og altså kun på lastbiler – ikke personbiler. Vi foretager ikke hastighedskontrol.

En kilometerbaseret og CO 2-differentieret vejafgift for visse lastbiler skønnes sammen med en ændring af de nationale regler for lastbilers vægt og dimensionering at mindske CO 2-udledningen med cirka 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030.

Afgiften trådte i kraft den 1. januar 2025, hvor Danmark trådte ud af samarbejdet om den eksisterende vejbenyttelsesafgift for lastbiler, fortæller pressechef i Sund & Bælt, Jens Villemoes.