Tekst & Foto: Johnny Tauman
27. december 2023
To gange har borgmester Jesper Frost Rasmussen udtalt sig i JydskeVestkysten om fremtiden for Ringbroen over Ribe Vesterå. Den ene gang handlede om at forhøje den nuværende bro, så større skibe ville kunne sejle under broen – og så ved fast højere vandstand i Vesteråen. Den anden gang var i en artikel om vindmølletransporter 24. december: Når renoveringen af ringvejsbroen over Ribe Å er tilendebragt, så håber jeg, at den igen vil kunne klare de helt tunge transporter (kilde: JV s. 13 – 24. dec.).
RYK IND RIBE har tidligere forelagt udfordringerne med omfartsvejen ved Ribe for fhv. projektchef Mike Boesen og nuværende projektchef Inge Birkegaard Damsgaard fra Vejdirektoratet.

Fhv. projektleder Mike Boesen
Begge har udtalt, at en forstærkning af broen vil betyde, at den kan klare de virkelig tunge mølletransporter, men der er ikke taget hensyn til ringvejen – og behov for mulige vigepladser.

projektchef Inge Birkegaard Damsgaard
De nationale transportkorridorer forbi Ribe vil få udfordringer ved rundkørsler, trafiksignaler – om det bliver løst samtidig med renovering af Ringbroen blæser stadig i vinden.
Både vejen og broen satte sig 25-30 cm
I artiklen ”Ribes første omfartsvej” skrevet af Karen Jermiin Nielsen i Levende Viden 2017 behandler hun meget præcist hele processen med at anlægge vejen og placere omkostningerne med vedligeholdelsen. I Wikimedia er de vigtigste pointer medtaget i punktform under ”Omfartsvej ved Ribe”.
I starten af 50`erne blev man enige om finansieringen. Ribe Kommune skulle betale for opførelsen af omfartsvejen og efter fem år skulle vejen overgå til Ribe Amt.
30. september 1954 var omfartsvejen og broen færdig.
Planen var, at Ribe Amt skulle overtage vedligeholdelsesudgifterne fra 1959 – men sådan gik det slet ikke. Faktisk overtog Ribe Amt først opgaven 20. september 1967 EFTER større udbedringsopgaver.
Omfartsvejen ligger på en fugtig og sandet undergrund – og både den nyopførte vej og ringbroen satte sig 25-30 centimeter – og det ville Ribe Amt ikke overtage.

Vigepladser – en til to i hver retning
Forhenværende projektleder Mike Boesen afviste også at anlægge vigepladser af samme årsag – marsken er for vanskelig at ”bygge” på.
Hvorfor haster det så meget med at forstærke Ringbroen, når omfartsvejen vil kunne volde store problemer ved tunge transporter?
Tidligere artikler om vigespor på RYK IND RIBE – benyt links, hvis du vil læse dem: