Tekst og foto: Johnny Tauman
4. september 2018

De står der alle vegne fra Ringbroen til Trojelsvej – RØDE og GRØNNE flag. På mandagens orienteringsmøde fortalte projektleder Mike Boesen, Vejdirektoratet, at de RØDE FLAG angiver den plads, der skal medgå til projektet, når det er færdigt (ekspropriation), mens de GRØNNE flag angiver områder, som betegnes: arbejdsarealer. Ved besigtigelsesrunden blev der fulgt op på nogle markeringer, som blev ”påtalt” under mødet.

Grundlaget for vej- og broprojektet

Vejdirektoratet arbejder med afsæt i beslutning fra august 2016 med en ”Udbygning af rute 11 og en klapbro over Ribe Å,” samt et aktstykke fra december samme år: ”186,6 mio i projektperioden 2016-2021”.
Vejdirektoratet arbejder med følgende faktorer (udfordringer i 2025):

  • 15000 køretøjer
  • Mange særtransporter
  • Mange landbrugsmaskiner
  • Oplandstrafik
  • Gennemgående trafik mod Esbjerg
  • Ferietrafik
  • Jernbanen

Lokalvej eller “PRIVAT-fællesvej”?

Lokalvejen, som skal gå bag om Skovgrillen, er planlagt til at have en fælles udkørsel sammen med gæster til Skovgrillen. Der var en del drøftelser om vejen – og dens type og dermed ikke mindst, hvem der skal stå for vedligeholdelsen.
Er der tale om en ”PRIVAT- fællesvej” mellem en lodret gennemsigtig støjskærm (3 meter høj) med en bredde på 4,5 m og beboernes forhaver, så skal der udarbejdes en klar aftale om vedligeholdelse. Vejen skal jo tillige anvendes af cyklister, som er ”statens” udgift.

Lysregulering valgt frem for tunnel og bro

Adgangen fra den vestlige parkeringsplads blev drøftet, idet nogle var fortalere for enten en tunnel eller en bro. Vejdirektoratet har vurderet, at en lysregulering vil være den bedste løsning, da de to andre løsninger vil være vanskeligere og ikke umiddelbart tilgodese alle besøgende. En bro kræver en højde på 6 meter – og skal den bygges handicapvenlig, så er det en udfordring – tunnelløsning vil kræve større plads – og at brugere skal gå en mindre ”omvej”.