Tekst, Foto & Collage: Johnny Tauman
4. marts 2024

Historiske parkeringer ved Hotel Dagmar

Der tales meget om trafikale og parkeringsmæssige udfordringer i Ribes Bymidte. Billedet viser, at der allerede tilbage i 60´erne var tidsbegrænset parkering foran Hotel Dagmar. Det var dengang, hvor veje og gader i bymidten var asfalterede med biltrafik gennem Storegade (Overdammen, Mellemdammen og Nederdammen ).
Og naturligvis fodgængerovergang ved Brøckmanns Legetøjsbutik – drevet af Niels og Lilly Schmidt.

View mod Grønnegade – bemærk de forskellige butikker og udbud

Antallet af biler var stigende – behov for tydelige retningsvejskilte. Det var inden en af de første reguleringer.

 

Duernes ekskrementer sviner

De sidder på en lang række – og kort og godt – skider på Ribe Domkirkes tag. Det er nogle af de mange duer, som har valgt at bosætte sig i Ribes bymidte. Og hvordan er det nu lige med dueekskrementer og et patineret kobbertag? Kobber er et materiale, der er følsomt over for korrosion og misfarvning, hvorfor duerne – uden at ville det – er med til at nedbryde taget.

Korrosion: Duernes ekskrementer indeholder urinsyre. Denne syre kan over tid forårsage korrosion på kobberoverflader. Det resulterer i misfarvning og kan skade tagets udseende og holdbarhed.

Grøn patina: Kobber har en naturlig tendens til at danne en grøn patina over tid. På Ribe Domkirke er overfladen med en smuk, rustik æstetik. Men hvis duerne efterlader store mængder ekskrementer, kan det fremskynde patina-processen og muligvis gøre taget mere ujævnt.

Der skal holdes øje med taget – og der skulle en teleoptagelse til at vise, hvor slemt det står det.

Det er rift om hvilepladserne – både de små udluftningsspjæld og vejrhanen på Porsborg er taget i anvendelse.

Den sidste optagelse er  taget med et 40 mm objektiv og viser, at en sjældenhed i bybilledet – en fjernsynsantenne – kan anvendes til et ophold, mens et andet par har valgt tagryggen med skifertaget.
Mon der er iværksat en rengøring af Ribe Domkirkes tagryg? I dag er et godt regnskyl ikke tilstrækkeligt.

 

Klargøring til borearbejde

Hullet er færdigt – her skal de to gange to-sammensvejsede rør placeres, inden de skal skubbes trækkes gennem hullerne under broen.

Vandet strømmer i døgnets 24 timer gennem byens stemmeværker – og dermed er store regnvandsmængder allerede sendt videre ud i Vadehavet. Det betyder, at arbejdet med at bore UNDER Dagmarbroen snart kan begynde. Det bliver spændende at følge – og ikke mindst, når de lange fjernvarmerør skal skubbes / trækkes gennem de huller, som skal flugte med stor præcision.

Det ser faktisk lidt vildt ud – især, når det er under broen med adgang fra en pram, at der skal bores to huller oven over hinanden i de bærende metaldragere, som også bliver forstærket. Bæreevnen vil være intakt!