Tekst og fotos: Renè Jørgensen/ Hasse Jørgensen, mandag 29. juni 2020.

Hver by har sin heks og hvert land sine trolde.

Midsommervisens poesi har sin egen uhyggelige baggrund. Ikke alene i fortiden med den barbariske heksejagt, men så sandelig også i nutiden, hvor heksebørn i Nigeria stadig slås ihjel.

Det kom igen frem, da Sydvestjyske Museer kunne indvie landets første, egentlige heksemuseum med navnet HEX. Som borgmester Jesper Frost Rasmussen sagde, skal man kende historien for at undgå gentagelser.

Museet er som bekendt indrettet i den renoverede Quedens Gård, og lad det være sagt med det samme: det er et både interessant og imponerende museum, hvor heksehistorien fortælles på en let forståelig måde med stor vægt lagt på det visuelle.

Heksetiden er omfattet af mange myter. En af dem er, at Maren Spliid fra Ribe var den sidste heks, der blev brændt på bålet. Hun var hverken den sidste heks i Ribe eller i landet som helhed. Men hun var atypisk fordi hun var en agtet og velstående kvinde, der sammen med sin mand, skrædderen Laurids Spliid, passede deres forretninger og gik i kirke hver søndag.

Historien om hende er en af de mange historier, det nye museum fortæller, og ved siden af de konkrete historier giver det nye museum også en god forståelse for tiden og for årsagerne til heksejagten.

Indvielsen af det nye museum blev markeret med en festlighed på Museet Ribes Vikinger, hvorefter gæsterne gik til det nye museum, hvor der var rundvisning.

Hvorfor taler ingen heksebørnenes sag?

Anja Ringgren Lovèn, der er stifter af og direktør for organisationen Land of Hope, som bl.a. hjælper heksebørn i Nigeria, var inviteret som gæstetaler og forestod selve åbningen. Hun sagde bl.a.:

– Når et barn beskyldes for at være heks, er det sjældent det overlever. Mange kan ikke forstå hvordan man kan slå børn ihjel. Går man tilbage i tiden, tilbage til 1500 – 1600 tallet, var vi dengang i Danmark barbariske.

– Men hvorfor er der ingen i den vestlige verden det taler nutidens heksebørns sag. Nigerias heksebørn bliver udsat for halshugning, bliver brændt, og nogen levende begravet. Derfor tog jeg derud (Nigeria red.) Det gik op for mig, at det handlede om overtro og man var religiøse og derfor fik de såkaldte heksebørn skylden, når tingene gik galt og alverdens ulykker faldt ned over en landsby. Det er dæmoners skyld, og det er det, der gør uvidenhed farlig, og det skal man bekæmpe med uddannelse, lød det fra Anja Ringgren Lovén, der på en spændende måde fik sit budskab ud til tilhørerne

Glad borgmester

Borgmester Jesper Frost Rasmussen glædede sig over det nye: – På vegne af Esbjerg Kommune vil jeg gerne ønske Sydvestjyske Museer et stort tillykke med åbningen af HEX. Musset kører i en imponerende kadence, og det er altid en fornøjelse at følge jeres udvikling og ambitioner. Det kommer vores kommune og egn til gode, og jeg er glad for at være med til at markere indvielsen af det seneste skud på museums-stammen, sagde borgmester Jesper Frost Rasmussen i sin tale.

– Med HEX tager Sydvestjyske Museer ansvar for at formidle et på alle måder uhyggeligt kapitel i historien, og det er nærmest umuligt at forstå, at man for 400 – 500 år siden virkelig lod overtro og frygt drive så makabre handlinger som hekseforfølgelse. Men sådan var det, og vi ved også, at vi skal huske historien, så den ikke gentager sig. Selv om vi heldigvis for århundreder siden har lagt den barbariske facon bag os, har historien stadig et budskab, der er relevant for os i dag, sagde borgmesteren.

Samlede 24 millioner kroner ind

– At vi nu kan åbne HEX! skyldes, at vi efterhånden fik samlet næsten 24 mio- kroner ind, sagde Flemming Just, direktør for Sydvestjyske Museer, og forsatte. – Vi er dybt taknemmelige over den støtte, hvor nogen fonde har lagt vægt på museumsindholdet, mens andre primært er inde i projektet for at støtte renoveringsarbejdet. Det er derfor vigtigt for mig at understrege, at vi ikke kun markerer åbningen af et unikt museum, men også den foreløbige færdiggørelse af en unik karré.

– I de seneste to år har en projektgruppe med Lulu (Lullu Anne Hansen red.) i spidsen arbejdet benhårdt på at skabe et spændende indhold. Heksetemaet er så stærkt, at den største fare er at man kommer til at gå efter de lette points og de store effekter. Men temaet er så grufuldt – som Anja (Ringgren Lovén red.) fortalte også stadig så sørgeligt aktuelt – at her vil vi i respekt ikke bare gå efter de nemme formidlingsløsninger, lød det fra direktøren, der også roste folkene bag projektet for et fantastisk samarbejde også med Moesgaards Museums Tegnestue. Der var ros til arkitekt Ole Birch og folkene fra Moesgaard for at have ydet en flot indsats.

Fakta

Ved arrangementet på Museet Ribes vikinger blev der talt af Lone Saaby, formand for Sydvestjyske Museers bestyrelse, Beth Helle Lauridsen, formand for Sportgoodsfonden, Jesper Frost Rasmussen, borgmester, Ole Winther, leder af Museumskontoret, Slots- og Kulturstyrelsen, Anja Ringgren Lovén, stifter af – og direktør for Land of Hope, Jørgen Overby, Jørgen Overbys Tegnestue A/S, Lulu Anne Hansen, leder af Historie & Formidling, Sydvestjyske Museer og Flemming Jus, direktør, Sydvestjyske Museer. Desuden var der musikalsk underholdning ved Luther Reniassance.

Rosenhaven var rammen om arrangementet og der blev flittigt snakket før rundvisningen