Tekst & Foto Johnny Tauman
24. august 2020

– Jeg kan somme tider være bekymret for den tiltagende trafik på Nørremarksvej, fortæller Herman S. Petersen, der har sat RYK IND RIBE stævne i krydset Nørremarksvej / Mosevej en tilfældig eftermiddag kl 15:30.

Herman finder det nogle gange vanskeligt at komme ud på Nørremarksvej fra Mosevej – her inden myldretiden tager fat

Herman sidder allerede på bænken og holder øje med trafikken, da RYK IND medarbejderen dukker op.
– Det er nu, at eftermiddagens pres begynder, lyder det fra Herman. Han bor på Rylevænget og benytter Mosevej 9 ud af 10 gange, når han i bil skal ind i midtbyen eller på tur.

Myldretiden giver pres

Herman fortæller, hvordan trafikmønstret har ændret sig over de seneste år.
Han flyttede sammen med familien ind på Rylevænget i november 1989. Dengang var trafikken en del mindre, og det var let at komme rundt. – Cykelstierne var etablerede og børnene kunne komme frem, så sikkert som sådan noget nu er. Det var og er dog stadigvæk mærkeligt at dele fortov med cyklister(Nørremarksvej), siger en forundret Herman.
Mens intensiteten af bilister tager til peger Herman med tilfredshed i stemmen på, at det er blevet betydeligt mere sikkert at passere Obbekærvej med de trafikale ændringer, der er foretaget.

Rundkørsler givet anden trafik

. Det er bla. de to store rundkørsler, der er etableret ved Varde Hovedvej (Rute 11) og Koldingvej, som har øget trafikmængden på Nørremarken via Nørre Alle, fremfører Herman S. Petersen og fortsætter: – De har medført en øget trafikmængde både ad Skindermarksvej og Sorsigvej.
– Der var ikke så megen tung trafik i de første år, men nu er der kommet en del bestående af tunge køretøjer til landbrug, dagligvareleverancer og energi til fjernvarme for bare at nævne nogen, konstaterer han.

Cyklisten / bilisten

– Jeg bruger stierne på Nørremarken flere gange ugentlig, men ikke af stien fra Mosevej til Skyttevej, som er i en elendig forfatning, fortæller Herman, der også gerne tager sin bil – en Peugeot 207 diesel. – Det er en af de bedste biler, jeg har haft – og som elektriker i Esbjerg i mere end 25 år kender jeg en del hel til landevejstrafikken.

Hvordan vil det gå?

– Jeg ser et stort trafikpres fra 15 til 18, og hvordan vil det så ikke gå, når jernbaneoverkørslen bliver lukket over flere dage, spørger en lettere bekymret Herman S. Petersen i en afsluttende kommentar.

Stor trafikregulering venter

Hertil kunne RYK IND RIBE så fortælle, at et besøg på Vejdirektoratet viste, at der lagt trafikale planer for afviklingen af trafikken, når Banedanmark skal ombygge jernbaneoverkørslen og montere Danmarks bredeste bomanlæg.

Håber på november

Konsulent Claus Prien Tobiasen fortæller: – Vi afventer dato for sporspærring, som vi håber kan blive i starten af november, men det er op til Banedanmark. Han fortsætter, at der ligger omfattende planer for at få trafikken ledt uden om Ribe, inden den når de to ”indre” omkørsler: Nørremarksvej / Obbekærvej – eller Farupvej / Kærbølvej.

Mange implicerede

Politi, Beredskabet, Esbjerg Kommune samt Vejdirektoratets specialister på området er i tæt dialog, for at sikre afviklingen af trafikken forbi og ind/ud af Ribe i forbindelse med banelukningen, sker forsvarligt og med så få gener som muligt.
– Sikkert er dog, at det i perioder kan opstå en del kø og tidsforsinkelse, lyder det fra Claus Prien, der tilføjer: – Man har specielt fokus på det første døgn, hvor spærringen etableres samt fredag og lørdag, hvor trafikken er tættest.

Overvejelser

Der er endnu ikke taget beslutning om trafikken på Nørremarksvej / Obbekærvej – og Farupvej / Kærbølvej. Måske bliver ensretning en løsning, da større køretøjer i så fald ikke skal passere hinanden på smalle veje.
Og der skal ligeledes adviseres om en ”lukket” trafikåre ved Ribe på motorveje og landeveje.
En kæmpe infoopgave for “et mindre indgreb”.

Information følger

Vejdirektoratet vil informere i samtlige medier – herunder RYK IND RIBE, når tiden nærmer sig.