Tekst og foto Hasse Jørgensen, mandag den 7. oktober 2024

Der kan siges meget på godt halvanden time, og det blev der, da byrådet mandag aften vedtog den kommunale husholdning i form af et budget for de kommende år.

Som borgmester Jesper Frost (V) slog fast, er det legalt at have forskellige politiske holdninger og prioriteter.

Som nævnt tog debatten halvanden time, og vi gengiver her nogle udpluk af, hvad de politiske ordførere sagde om budgettet.

Jesper Frost Rasmussen (V):

Borgmesteren lagde ikke skjul på, at det har været en vanskelig proces i år.

– Som I ved, var det også i år en vanskelig opgave at skabe balance mellem indtægter og udgifter – også selv om vi i sidste års forlig faktisk landede et sted, der ville have været fornuftigt at starte fra i år. Desværre har virkeligheden forandret sig siden, så udgangspunktet igen i år var en hårdt presset økonomi.

– Med et bredt forlig viser vi borgerne, at det store flertal i byrådet tager et fælles ansvar for kommunens økonomi, og det skaber stabilitet i det politiske arbejde. Når vi tager beslutningerne sammen og lægger en fælles linje i budgetforliget, er det også lettere for os at arbejde fremad sammen.

Borgmesteren lagde ikke skjul på, at en skattestigning ikke var det, Venstre ønskede sig, men at det var en nødvendighed, hvis ikke man skulle spare alt for hårdt.

– Vi landede på en kombination for at få det hele til at gå op. Det betyder, at vi har vedtaget forslag fra sparekataloget for 34 mio. kr. årligt, og vi har sat ind med en omprioritering af driften på en halv procent årligt svarende til knap 29 mio. kr. om året fra 2026.

– Det var nødvendigt, når vi tager kommunens økonomiske situation i betragtning. Alternativet til at hæve skatten ville jo være massive besparelser på de store velfærdsområder, som vi jo også kan se, når man kigger godt ned i tallene på de to alternative budgetforslag, sagde borgmesteren bl.a.

Karen Sandrini (S):

– Budgetforhandlinger er altid spændende men i særdeleshed også nervepirrende.

– Vores udgangspunkt var noget dystert.

– Efter vores budgetseminar tror jeg vi alle tog derfra med en svær fornemmelse. Hvordan pokker skulle det budget nogensinde komme til at balancere. For udover vi manglede 120 mio. kr. så langt øjet rakte, var der langt større problemer. Vores underfinansierede områder. Voksenhandicapområdet var den største af kommunens manglende vedligeholdsområder hvor folkeskoler, veje/anlæg også lå syltet, mens familieområdet skulle gentænkes. Og desuden var vi oveni alle de bedrøvede tal blevet bedt om at finde 60 mio. kr. i et sparekatalog.

Karen Sandrini kom ind på nogle af de områder, det lykkedes at bevare:

– Folkeskolen har vi i den grad prioriteret. Vi har afsat 105 mio. over overslagsårene til optimering af vores folkeskoler til pædagogisk løft af vores faglokaler. Vi har givet specialundervisning 33,5 mio.

– Når vi vælger at hæve skatten, er det ikke en her og nu løsning som bare skal løse nogle af de mest presserende problemer. Tværtimod. Det er for at langtidssikre vores kommune. Nu skaber vi en kommunekasse, som er ansvarlig og som kan skabe muligheder for at give f.eks. springhaller og flere penge til foreninger, som er i knæ. Budgettet vil være i balance allerede om kort tid. Derudover vil vi lave en opsparing hvor vi politisk kan prioritere.

May-Britt Andre Andersen (K):

– Der har været voldsomme spareforslag på bordet, hvor nogle af dem bliver vedtaget i dag, mens andre spareforslag er blevet skudt i graven. Men der er ingen i dag, der med alvor i stemmen kan stå og mene, at det er et velfærdsbudget, for det er i vores optik ikke den kategori, nogen af de tre budgetforslag går under.

– I dag står vi fra konservativ side og fremlægger vores eget bud på et budget – årsagen til det er blandt andet, at jeg oplevede, at der var for langt fra “yderpol” til “yderpol” i forhandlingslokalet til, at vi fra konservativ side fandt en mulig kompromisløsning tilfredsstillende for begge sider af det politiske bord. Der er ganske enkelt ting i forligspartiernes budget, som vi ville prioritere eller gøre anderledes og elementer, som vi ikke mødte lydhørhed for i forhandlingsrummet.

– Et af hovedpunkterne for den konservative byrådsgruppe har været at bringe balance i økonomien samtidig med, at vi som politikere tager ansvaret på vores egne skuldre frem for blot at sende regningen og ansvaret videre til kommunens borgere, og endda uden at vi havde gået alle områder igennem med en såkaldt tættekam forinden. Så tættekamsmetoden har vi selvfølgelig anvendt i vores eget budgetforslag – for at vise hvilken vej vi ønskede at gå.

– Vores budgetløsning bygger på løbende effektiviseringer, konkrete og nye besparelsesforslag samt omprioriteringer. Vi har tilstræbt en økonomisk model, der på mange punkter ligner forligspartiernes, men vi adskiller os på centrale områder, hvilket er grunden til, at vi i år præsenterer vores eget budgetforslag. Vi har fokuseret på at tilgodese hele kommunen og skabe udviklingsmuligheder inden for de økonomiske rammer, vi har haft.

Mikkel Ammitzbøll (SF)

– Et af SF´s kardinalpunkter var at friholde SFO og dagtilbud fra besparelse, så vi stadig kan bevæge os i en retning, hvor vi på sigt kan opfylde minimumsnormeringerne, altså 1 voksen pr. 3 børn i vuggestue og 1 voksen pr. 6 børn i børnehave. Det lykkedes.

Mikkel Ammitzbøll glædede sig også over, at Rendbjerg Feriekoloni og den obligatoriske lejrskole for 6.klasse blev bevaret, ligesom det lykkedes os at sikre Midtgård og at der vil fortsat være formidling på stedet.

– Familierådgivningen var et af de i forvejen hårdt ramte områder. Her er der blevet afsat ekstra midler til genopretning. Det er SF´s ønske, at der efter de mange skriverier og historier vi hen over sommeren har været vidne til, skabes en kultur, hvor både medarbejdere og de berørte familier igen kan møde hinanden i fortrolighed og med professionalisme. Det er der i den grad brug for.

Mikkel Ammitzbøll hæftede sig også ved, at det ikke lykkedes at skaffe flere penge til handelsstandsforeningerne, hvilket ellers kunne være nødvendigt med bymidter under pres. Til gengæld glædede han sig over, at der kunne findes midler til Royal Run i Ribe.

Anne Marie Geisler Andersen (R):

Hun glædede sig over, at radikale var blevet ved forhandlingsbordet, og det skyldtes, at partiet fik alle de væsentligste prioriteringer med i den endelige aftale. Hun glædede sig også over, at det lykkedes at holde SFO fri for store besparelser, at Renbjerg Feriekoloni og lejrskolerne i 6. klasse kan bevares.

Anne-Marie Geisler Andersen glædede sig også på de tiltag, der er gennemført på det sociale område.

-Havde vi i Radikale Venstre lavet budgettet selv, havde skatten nok fået et lille nøk mere opad for derved at kunne have reduceret rammebesparelsen. Men et budgetforlig er et kompromis, hvor der må gives og tages. Alt i alt kan vi bakke op om den samlede budgetaftale. Og vi har haft et godt forhandlingsforløb.

Sara Bech Bartholin, løsgænger:

Sara Bech Bartholin kom meget ind både på det ideologiske og det tekniske i budgetlægningen:

Det demokratisk valgte byråd, repræsentere borgernes forskellige ideologiske tilgange til, hvordan Esbjerg Kommune skal drives. Derfor anerkender jeg også, at vi som mennesker er forskellige, har forskellige behov og forskellige holdninger.  Med den politiske retning forligsparterne med budget 2025-2028 nu har sat for Esbjerg Kommunes fremtid, håber jeg inderligt, at borgerne oplever at få det, de har ønsket med deres stemme ved sidste kommunalvalg.

– På mange måder enig med flere parametre i budgetforliget, men samtidig må jeg vedkende mig en overvejende uenighed i både den regnskabstekniske metoder der anvendes og måden man opnår finansiering til politiske prioriteringer på.

– Jeg gik ind til budgetforhandlinger med den realpolitiske tilgang, men måtte konstatere, at den politiske linje der blev lagt, var så uforenelig med den ideologi jeg repræsentere, at jeg måtte finde mig nødsaget til at forlade forhandlingen og udfærdige mit eget budget.

– Jeg er nemlig af den holdning, at alle økonomiske forhold ud i yderste led af kommunens forvaltningsområder bør være gennemgået, før skattestigninger på nogen måde overhovedet kan komme på tale