Tekst & Foto Johnny Tauman
4. oktober 2019

Så er det kommet nyt om arbejdet med at ændre / forbedre vilkårene i rundkørslen på Nørremarksvej, hvor den krydser Obbekjærvej.

Landskabsarkitekt Karen Margrethe Bak fra Vej & Park skriver til RYK IND RIBE: ”Der er foreløbigt lavet en trafikafviklingsplan for den første fase af arbejdet, hvor midterøen reduceres i diameter. Den indebærer, at der opsættes en afgrænsning mellem kørebanen og midterøen, så man fortsat kan køre yderst i rundkørslens kørebane – efter de normale færdselsregler for kørsel i rundkørsler”.

Forventer ikke signalregulering

Der blotlægges et areal, som befæstes med stabilt grus. Det bliver således overkørbart, når der senere arbejdes med cykelstien i rundkørslens yderkant, og bilisterne i den periode skal køre inde mod midten af rundkørslen.
Landskabsarkitekten siger videre: ”Der forventes ikke på noget tidspunkt at blive behov for signalregulering, men det kan blive aktuelt, hvis vi vurderer, at det er nødvendigt af hensyn til sikkerheden eller trafikafviklingen”.

Hastigheden skal ned

Cyklisterne forbliver i den blå afmærkning imens midterøen reduceres. Karen Margrethe Bak giver en klar besked: Bilernes hastighed nedsættes til 20 km/t”, og fortsætter: ”Trafikafviklingsplan for de faser, hvor der arbejdes med etablering af ny cykelsti i yderkanten af rundkørslen, afventer, at entreprenøren og vi gør os nogle erfaringer med hvor, hvilke og hvor mange cyklister, der passerer rundkørslen. Der vil være stort fokus på, at der færdes skolebørn”.

Midterøen fjernes – men i dag er der ofte farlige situationer, når cyklister vælger at køre venstre rundt i rundkørslen

Presset vejnet

Det kan selvfølgelig undre, at rundkørslen skal have hastighedsbegrænsning og ombygges samtidig med, at rute 11 er presset – men det er et vilkår, som betyder, at bilister og cyklister skal hjemmefra lidt tidligere og passe ekstra på, når årets gang stille og roligt udvider mørketiden.