Tekst & Foto Johnny Tauman
10. juli 2019
”Bilerne kører stærkt på Sdr. Farupvej, selvom der er skiltet med risiko for stenslag og nedsat hastighed,” fortæller gårdejer Jeppe Pedersen bosiddende Tørvevej 2: ”Jeg undgår selv vejene, da sten flyver til højre og venstre.”
Der er lagt granitskærver på mange veje i Ribes omegn – blandt på Sdr. Farupvej på to strækninger: fra Ø. Vedsted til T-krydset ved Tørvevej og igen fra Sdr. Farup til V. Vedsted.
Cyklister har udfordringer
Da RYK IND RIBE besøgte stedet kørte også en række turister på cykler med oppakning ad den stenede vej med risiko for at punktere eller blive ramt af en vildfarende sten. Det havde været bedre, at gæsterne fra Mandø Ebbevej og Vadehavscentret var blevet guidet over Egebæk på den eksisterende cykelsti.
For at spare penge bliver det mere og mere almindeligt, at kommunerne udlægger granitskærver som øverste lag oven på vores veje. Disse skærver udlægges i en klæbende masse, som bilisterne så tvinges til at køre fast.
Hastigheden skal ned
I denne periode med løse sten er hastigheden typisk nedsat til 40 km/t med skilte, men det er langtfra alle bilister, som overholder dette – og på Sdr. Farupvej er hastighedsbegrænsningen endog 50 km/t.
En bilist, som med høj hastighed passerer en modkørende bilist, kan være årsag til en støvsky med store sten, som flyver rundt! En revnet forrude koster omkring 4-5.000 kr. En unødvendig udgift!
Når skærverne så endelig er kørt fast, står vi tilbage med en meget ru overflade, som giver meget høj dækstøj, hvilket generer både bilister med rumlende støj i bilen, og beboerne ud til strækningen har ligeledes forhøjet støjniveau.
Flere veje har fået ny belægning
En veludført asfaltvej kan i følge diverse asfaltfirmaers hjemmesider holde i 20-30 år, og det er jo noget helt andet end skærver, som konstant skal vedligeholdes – og holder 3-4 år. Men det er jo et valg.
Også ”katastrofevejene” fra Jedsted, Hillerup og Farup har fået tilsvarende belægning.