Tekst og fotos Hasse Jørgensen, torsdag den 27. maj
Corona og den dermed medfølgende krise, har sat sine spor på mange områder.
Flere håndværkere og detailhandlere melder således dels om dyrere råvarer og dels om vanskeligheder ved at få varer hjem.
Flere håndværkere fortæller til Ryk Ind Ribe, ar der er problemer med at skaffe visse varer, og at priserne på eksempelvis træ er steget meget under krisen.
Og detailhandlerne i Ribe har også problemer med at få varer hjem.
Eksempelvis fortæller indehaveren af Ribe FotoCenter/Click, Jens K. Jørgensen og indehaveren af Mr. Frøken og Klunz Keld Vestergaard begge om vanskeligheder ved at skaffe varer.
Jens K. Jørgensen fortæller, at han har bestiller hos leverandørerne for over 100.000 kroner på varer, som han ikke ved, hvornår kommer.
– Det er meget frustrerende, og kunderne forstår det jo ikke. For i Danmark er vi slet ikke ramt så hårdt af corona, som man er mange andre steder. Og der er mange steder, det kan gå galt. F.eks. hvis ikke trykkeriet kan levere den æske, varen skal emballeres i, eller hvis et andet trykkeri ikke kan levere brugsvejledningen.
– Nogle af varerne har jeg haft i ordre i et halvt år. Varerne kommer, men de kommer drypvis, og leverandørerne kan ikke fortælle, hvornår vi kan få varerne, når vi rykker for dem, siger Jens K. Jørgensen.
Også Keld Vestergaard kan fortælle om problemer med leverancer.
– Det er ikke et problem, når vi skal have vores hovedleverancer, men når vi skal have suppleret op ved genbestillinger, er der problemer. Det gælder bl.a. Tommy Hilfiger og Kalvin Kleins produkter og i øvrigt firmaer, der ikke har et lager i Norden. Mange kunder er negative, når vi fortæller, at vi ikke ved, hvornår vi kan få varen, og det kan jeg godt forstå, de er, siger Keld Vestergaard.











































































