Tekst Hasse Jørgensen, kort Esbjerg Kommune onsdag den 27. marts 2024

Hele situationen omkring trafikforsøgene i 2024 og 2025 i indre Ribe har taget en stor drejning efter Ribe Handelsstandsforening har meddelt, at foreningen ikke kan bakke op om forsøget, der var tænkt gennemført i 2025. Til gengæld bakker handlen op om det begrænsede forsøg i 2024. En enig styregruppe har – som – det fremgår af pressemeddelelsen nederst i artiklen – besluttet, at der efter forsøget i 2024 skal finde en midtvejsevaluering sted, og at byrådets by- og planudvalg efterfølgende skal tage stilling til, hvad der fremover skal ske.

Handelsstandsforeningens to medlemmer i styregruppen, formand Kjeld Vestergaard og Anders Rohr Jørgensen bliver siddende i styregruppen.

Allerede på det store borgermøde onsdag gjorde Kjeld Vestergaard opmærksom på, at handelsstandsforeningen aldrig har været tilhænger af at lukke byen for kørende trafik men at handelsstanden deltog i styregruppen for at få indflydelse.

Forsøget i 2024 går som bekendt ud på at lukke domkirkepladsen for uvedkommende kørende trafik, mens forsøget i 2025 går på at lukke hele den indre by for kørende trafik.

Formanden for by- og planudvalget, Henning Ravn (V) glæder sig over, at de lokale er med i hele arbejdet med trafikproblemerne og er med til at afgøre, hvad der skal ske.

– Vi er nødt til at passe på den gamle by, så vi ikke om nogle år siger: hvorfor gjorde vi ikke noget.

I en pressemeddelelse fra styregruppen hedder det:

Enig styregruppe bag ny evaluering af trafikforsøg i 2024

Styregruppen for Trafik og Parkering i Ribe indfører en midtvejsevaluering efter sommerens 6 ugers trafikforsøg på Domkirkepladsen, og samtidig vil styregruppen rydde misforståelser om forsøgene af vejen.

Trafikforsøget med at begrænse unødig gennemkørende trafik og reducere antallet af parkerede biler i Ribes Middelalderby går i gang i uge 27 og varer til og med uge 32. Det blev slået fast på et velbesøgt orienteringsmøde onsdag den 21. marts på Ansgarskolen Vadehav.

Orienteringsmødet affødte et ekstraordinært møde i styregruppen mandag morgen, hvor repræsentanter fra Ribe Handelsstandsforening meddelte resten af styregruppen, at foreningen ikke kan støtte afviklingen af trafikforsøget i 2025, som forsøget ser ud nu.

– Den gode dialog i styregruppen fortsætter med deltagelse af Ribe Handelsstandsforening. Mange har en holdning til, hvordan vi bedst passer på Ribe, og det lytter styregruppen til. Dog holder en enig styregruppe også fast i, at forsøget i 2024 er en nødvendighed for at blive klogere på trafikanternes adfærd, og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at handelsstandsforeningen ikke kan se sig selv som en del af forsøget i 2025, siger formand for styregruppen og chef for Natur & Byrum Morten Andersson.

Trafikforsøget i 2025 er det mest omfattende af de to forsøg med en model, der reducerer adgangen for unødig trafik til Domkirkeøen. Trafikforsøget denne sommer handler modsat kun om at reducere trafikken på Domkirkepladsen i en 6 ugers periode.

På mandagens møde i styregruppen nåede medlemmerne i enighed frem til, at der efter forsøget i 2024 skal iværksættes en midtvejsevaluering.

– Beslutningen om at gennemføre, justere eller aflyse trafikforsøget i 2025 hviler ikke hos styregruppen, men derimod Plan & Byudviklingsudvalget, som har bedt styregruppen om hjælp til at løse udfordringerne. Jeg hilser midtvejsevalueringen velkommen, for den seneste tids debat om trafikforsøgene viser, at der desværre huserer nogle misforståelser omkring forsøgene. Baseret på en midtvejsevaluering vil det være udvalgets opgave at afgøre, hvad der skal ske i 2025, siger Henning Ravn, formand for Plan & Byudviklingsudvalget.

Misforståelserne vil styregruppen også gerne have udryddet, inden det første forsøg går i gang. Derfor har styregruppen sat et arbejde i gang, som skal styrke informationen om, hvad der skal ske, hvor og hvornår forsøgene går i gang og hvem, der bliver berørt af forsøgene.

Som en del af evalueringen efter forsøget i 2024, vil styregruppen også beskrive hvordan et evt. forsøg i 2025 adskiller sig fra 2024 og hvordan man kan blive klogere af at sammenholde de to forskellige forsøg.