Tekst og foto: Renè Jørgensen
3. juli 2023.

GOGGOMOBIL – En hyldest til fortiden

På parkeringspladsen ved Odins Plads holdt der mandag formiddag et par specielle biler.  Det var Hr. D. Eijking og Diana klepper fra Holland, der lige ville se den gamle by lidt an.

– Jeg var her i 1980´erne som barn med mine forældre, fortæller hr. D. Eijking (husker ikke fornavnet red.) og vi har ikke været her siden. Vi bor i Arrild til på onsdag og kører lidt rundt i landskabet.

Er I kørt i bilerne fra Holland?

Nej nej griner de to. Vi har fået bygget en mobilhome, hvor den ene bil er i mobilhome´n og den anden på en trailer.

Senere går turen til Middelfart. Parret holder tre ugers ferie i Danmark. Om en uge får de følgeskab af deres klub – Nederlandse Dwergautoclub DWAC, som skal holde ferie på Fyn og blandt andet skal en tur til Egeskov og se biludstillingerne.

Parret fortæller, at klubbens 20 medlemmer ellers plejer at holde ferie i Østtyskland. Bilerne har navnet dværgbiler, selv om det ikke er så pænt et navn. De fleste af disse biler blev bygget i halvtredserne og blev derefter kaldt “mobilitets-scooter”, “boblevogn” (især dem med store buede vinduer) og også simpelthen “lille bil”.

Uanset hvor lille bilen var, så var forskellene store, skriver AUTOMOTOR på deres hjemmeside

Blandt de kendteste er Goggomobil og BMW Isetta (tysk) og Rovin (fransk)

I dag er de mindste biler designet til de travleste byer. Efter anden verdenskrig var det at eje en motorcykel en luksus. At eje en bil var en drøm. Meget er sket siden, men når man møder microbilerne, går tankerne tilbage til Trabant, den lille DDR-produceret bil, som i DDR var den eneste tilgængelige bil for menigmand. Den var en videreførelse af førkrigstidens DKW og var i næsten uændret produktion fra 1958 indtil kort efter den tyske genforening i 1990. Biler vi ynder at kigge på, og for nogen, gerne at eje.