Tekst: Renè Jørgensen foto: Esbjerg Kommune
5. marts 2021.

God vejledning på genbrugspladsen giver lyst til at sortere

Når turen går til genbrugspladsen, så er det i høj grad den gode vejledning, der skaber værdi. Det viser den seneste brugerundersøgelse, hvor de besøgende giver topscore til pladspersonalet.

Genbrugspladserne er altid velbesøgte, og det har tiden med Corona ikke ændret på, snarere tværtimod. For brugerne viser stor velvilje til at sortere, og på pladserne gør medarbejderne hvad de kan for at give en god service.

Stor opbakning til genbrug og sortering

Der er en grøn indstilling blandt de besøgende på genbrugspladserne, og mange kommer flere gange om måneden. For de har lyst til at sortere affaldet, og med vejledning fra personalet bliver det en fælles indsats for at passe på miljøet.

“Det er tydeligt at mærke på de mange besvarelser i brugerundersøgelsen, at det betyder noget for de besøgende at sortere rigtigt og vide, at affaldet bliver genanvendt. Flere så allerhelst, at ting i højere grad bliver brugt igen og ikke smidt i containerne. Og jeg kan kun være enig i, at hvis en ting kan bruges i dens oprindelige form igen, så er det bedst at lade fx naboen eller genbrugsbutikken få glæde af det. Er det kommet med på traileren kan ting til direkte genbrug også afleveres på genbrugspladserne.

Det affald der ligger i containerne, kan vi ikke lade andre tage med hjem. Men når affaldet kommer i den rigtige container, får det nyt liv som noget andet, så indsatsen tæller.

Det er meget positivt at opleve, at der generelt er så stor opbakning til god sortering, både på pladserne og derhjemme. På den måde kan vi i fællesskab sikre, at de mange ressourcer i affaldet bliver brugt og ikke går til spilde”, siger udvalgsformand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen i en pressemeddelelse.

Hjælpsomt og synligt personale

“En af vores vigtigste opgaver på genbrugspladsen er at vejlede borgere og erhverv om sortering, så vi får den højest mulige genanvendelse af affaldet. Når vi spørger brugerne til deres oplevelse af servicen på pladserne, er de ikke i tvivl. Vi har fået en perlerække af rosende ord og tilkendegivelser til medarbejderne. Oplevelsen er et synligt og tilgængeligt personale, som vejleder på en positiv måde. Det er selvfølgelig dejligt at høre, og det motiverer til at fortsætte den gode indsats, så det altid er en god oplevelse at komme på genbrugspladsen.”

Fakta:

– Esbjerg Kommune har lavet en brugerundersøgelse på kommunens fire genbrugspladser i Tarp, Måde, Ribe og Bramming. Der blev foretaget 150 interviews og udfyldt 362 spørgeskemaer, fordelt på de fire genbrugspladser.

– Den samlede tilfredshed ligger på 4,92, på en skala fra 1-5.