Tekst, diagram og foto: Johnny Tauman
11. juli 2018
RYK IND sætter i dagens FREMSYN fokus på trafikken på selve Ringvejen.
Den firesporede vej – Trojelsvej og Plantagevej – bliver som i dag til en to sporet vej rundt om byen og henover Ribe å.
Vigepladser bør medtænkes

Vigepladser – en til to i hver retning
Der bør medtænkes at etablere nogle vigepladser i begge retning, så traktorer, langsomt kørende biler samt defekte køretøjer hurtigt kan komme væk fra trafikåren. Det handler om at satse på fremkommelighed og minimere forsinkelser og køer med opbremsninger / uheld.

Tæt trafik på smal hovedvej
Fremkommelighed for udrykningskøretøjer skal opprioriteres
Pakker trafikken på Ringvejen eller går helt i stå, vil det være vanskeligt for udrykningskøretøjer at komme frem med den nuværende vejbredde.
I vort sydlige naboland er der med jævnlige mellemrum skiltet på motorveje, at bilister ved ”stau” skal trække både til venstre og højre, således at redningskøretøjer kan bruge den midterste del af vejbanerne som udrykningskorridor.
Farlig situation

Det skabte farlige forhold, da renovationsbil stoppede op
Da RYK IND besøgte Ringvejen, holdt en af renovationsbilerne “pause” med en del af hjulsættene inde på kørebanen. Det medførte farlige situationer ved forbi kørsel – og ikke mindst meget sene opbremsninger.
FREMSYN: Vejdirektoratet anlægger to vigepladser i begge retninger og på begge sider af den nuværende bro.
Vejdirektoratet udbygger og forhøjer den nuværende ”dæmning”, hvor hovedvejen er placeret.