Tekst & Foto: Johnny Tauman
31. oktober 2024
Torsdag formiddag fik ejerne af Boats of Ribe, Lasse Bonde Møller og Søren Ole Clausen, mulighed for at fortælle om deres virksomhed og udfordringerne ved at skulle sejle med elbåd på Ribe Vesterå. – Vi nyder, at vores fire elbåde på bedste vis kan sejle fra Hovedengen på forskellige ture, hvoraf en lejeaftale på fire timer giver mulighed for at nå Ribe Kammersluse, forklarede Søren Ole til de fremmødte, som var indbudt af Fredningsnævnet.
Vilkår for deltagelse
– Da nævnet har en domstolslignende funktion, er det ikke tilladt at tage billeder af deltagerne i besigtigelsen af bådebroen, skrev formanden for Fredningsnævnet for Sydjylland, Henrik Tosti – og gjorde samtidig opmærksom på, at den afgørelse Fredningsnævnet træffer vil blive fremsendt 1-2 uger efter mødets afholdelse.
DN ønskede besigtigelsen
RYK IND RIBE indgik på forhånd en aftale om at deltage i Besigtigelsen ved Hovedengen ift. pontoner. Danmarks Naturfredningsforening, der er af de faste høringspartner, havde ønsket en besigtigelse af bådebroen, inden Fredningsnævnet træffer afgørelse om lovliggørende dispensation af bådebroen.
Deltagere
Følgende blev inviteret – og markeringerne med fed skrift – deltog i mødet, der foregik på pontonerne (i parentes antal):
Esbjerg Kommune (5)
Danmarks Naturfredningsforening (3)
Miljøstyrelsen
Friluftsrådet (1)
Naturstyrelsen
Kystdirektoratet
Slots- og Kulturstyrelsen
Museum Sønderjylland
Boats of Ribe (2)
Byrådet (1)
Pressen (1)
Fredningsnævnet (4)
Sagen
Formand for Fredningsnævnet, Henrik Tosti, fremlagde selve sagen, og sagde bl.a.: – Årsagen til, at vi står her, er, at der er regler, som skal overholdes, hvordan bådebroer skal være konstrueret, når de er placeret på den fredede Hovedeng. Han slog fast, at det ikke er hele konstruktionen, der ligger inden for fredningen.
Sikkerhed og æstetik i top
Ejerne, Lasse Bonde Møller og Søren Ole Clausen, fortalte, at de havde valgt en løsning, som på bedste vis imødekommer sikker adgang for gæster, der skal på sejltur. Bådebroen ligger på pontoner, og dermed kan tilpasse sig de skiftende vandmasser i åen. – Det er helt umuligt at benytte de eksisterende træbroer, idet afstanden til elbådene bliver for stor, sagde Søren Ole, mens deltagerne ved øjesyn kunne vurdere udsagnet.
Godt samarbejde med EK
Lasse Bonde fremhævede et godt samarbejde med Esbjerg Kommune, hvortil der flere gange blev fremført, at der jo er/var tale om en dispensation. Bådeejerne oplyste videre, at de har tilladelse til 7 elbåde, men valgte en kompromis løsning, da der jo også skal betales lejeafgift mm. Den samlede længde på flydebroen er 24 m – hvor det optimale ønske scenarie egentlig havde været 36 m.
DN om broens længde
Danmarks Naturfredningsforening, der havde ønsket besigtigelse, sagde bla.: – Vi ville gerne se, hvordan bådebroen ser ud – og at de er med på, at naturen ikke bliver påvirket. Så naturmæssigt så er DN ikke betænkelig.
Der blev spurgt ind til størrelsen – længden af bådebroen: – Er den ikke lidt rigelig stor? Hertil kunne Lasse Bonde Møller fremvise fotos af en elbåd – og så var størrelsesforholdet på plads.
Store projekter på vej
Esbjerg Kommunes delegation snakkede om de store projekter, der forestår på, under og omkring Skibbroen – de kommende opgaver med reguleringen vandstanden og passagerne fra Mølledammen til Ribe Vesterå.
Boats og Ribe har lavet en æstetisk løsning, men kan ikke flytte over på Skibbroen nu. – Når (og hvis) Esbjerg Kommune har økonomi hertil, så er planen at lave en flydebro fra Kranen til Ribe Sejlklub. – Og her kan Boats of Ribe naturligvis få plads, lød beskeden fra Esbjerg Kommune uden at give løfter om tidsperspektivet.
Reguleringen af stemmeværker
Fra Natur & Vandmiljø blev det oplyst, at der inden for de næste 10 år skal ske en regulering af stemmeværkerne – og til den tid vil Boats of Ribe ikke kunne ligge som i dag. Det drejer sig specifikt om den del, der vender over mod broen fra Hovedengens parkeringsplads til Kolvigsgård. – Til den tid kan vi sagtens rette selv bådebroen ud, så den ikke har et knæk, udtalte Søren Ole, der også mente, at den nuværende bådebro eller materialer herfra kan benyttes i det skitserede projekt langs Skibbroen.
Friluftsrådet var positiv
Repræsentanten fra Friluftsrådet var positiv om at lovliggøre dispensation. – Jeg havde kun frygtet, at der skulle være opført et skur på stedet, men her er trailerløsningen jo perfekt.
Endelig blev der også snakket om, hvordan kano-roere har glæde af bådebroen.
– Det er faktisk umuligt at få en både i vandet fra en almindelig bådebro – og helt umuligt efterfølgende at komme ned i kanoen.
Ingen afgørelse
Efter besigtigelsen fordelte deltagerne sig i små grupper – og fik vendt de forskellige meninger i forhold til de faktiske oplysninger.
Lasse Bonde Møller og Søren Ole Clausen afventer med spænding afgørelsen fra Fredningsnævnet.