Tekst Hasse Jørgensen, foto Esbjerg Kommune, onsdag den 27. januar
Det første konkrete skridt til en måske meget ny folkeskole i Esbjerg Kommune er taget.
Det er byrådets børne- og familieudvalg, der har vedtaget et sæt nye velfærdrammer for folkeskolen samt revideret folkeskolens sektorplan.
Baggrunden er den friordning, kommunen indtræder i, når det nye skoleår starter efter sommerferien. Som det vil være de fleste bekendt, har regeringen givet Esbjerg Kommune meget frie tøjler til at etablere den folkeskole, som byrådet og den lokale skoleverden mener er den bedste.
Der er dog nogle undtagelser fra friheden, idet regeringen har sat nogle ”hegnspæle” op, som friordningen skal holdes indenfor, og den velfærdsaftale, som børne- og familieudvalget nu lægger op til, rummer nogle flere kommunale hegnspæle for skolerne.
Statens hegnspæle
Statens hegnspæle handler bl.a. om kommunalbestyrelsens ansvar for skolerne, formålsbeskrivelse, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, elevernes vederlagsfri optagelse i en folkeskole, undervisningspligtens indtræden er fortsat 1. august det år hvor barnet fylder 6 år og indtil afslutningen af undervisningen i 9. klasse. Det vil som led i forsøget være overladt til kommunen, hvordan man håndterer elever, hvis forældre ønsker at barnet påbegynder skolegangen senere eller tidligere end dette.
Videre hedder det, at det fri skolevalg fastholdes men med frihed fra reglerne om skoledistrikter, eleverne har fortsat ret til støtte i undervisningen, der skal fortsat indhentes børneattester i forbindelse med ansættelse af personale, og eleverne skal fortsat have en afgangseksamen fra folkeskolen. Dog med mulighed for frihed til at veksle op til tre af de fag, der indgår i folkeskolens afgangseksamen.
Elevernes parathed til uddannelse skal fortsat vurderes, elevernes har fortsat ret til et godt undervisningsmiljø, eleverne har fortsat ret til et elevråd, skolebestyrelsen fører fortsat tilsyn med skolens virksomhed mv, og der er fortsat mulighed for klage til klagestyrelse og ankenævn.
Lokale hegnspæle
Fra udvalgets side og dermed kommunal side er der lagt op til, at følgende indgår fremadrettet som hegnspæle for skolernes arbejde: Børn og Ungepolitikken, kulturpolitikken, paradigmeskifte 2.0, TOPI og fokuspunkter, ordblindeindsatsen, styrelsesvedtægtens krav til sygeundervisning og styrelsesvedtægtens krav til skolestrukturen.
Følgende skal justeres: rammerne for de kommunale profilklasser, inklusion og specialiserede skoletilbud.
Følgende er vurderet til at bortfalde: oversigt over magtanvendelse på skolerne, tværgående ungeindsats, styrelsesvedtægtens krav til svømmeundervisning, styrelsesvedtægtens krav til konfirmationsforberedelse, styrelsesvedtægtens krav til lejrskoler, styrelsesvedtægtens krav til skolebestyrelsens form og proces, styrelsesvedtægtens krav til skoleindskrivning, styrelsesvedtægtens krav til dialogstruktur og smart skolestart.
Forslaget skal forhandles
Formanden for børne- og familieudvalget, Daina Mose Olsen (SF) oplyser, at det forslag, udvalget nu har udarbejdet, skal forelægges økonomiudvalg og byråd.
– Når det er behandlet og vedtaget der, skal vi i gang med en række forhandlinger med skolerne. Her vil skolerne kunne komme med kommentarer til, hvilke hegnspæle, de måske synes skal fjernes, ændres eller tilføjes, ligesom de kan stille spørgsmål til begrundelserne for, hvorfor forslaget er blevet, som det er.
– Nogle af de ting, der kommer frem, vil vi skulle forelægge for staten, mens andre ting kan vi selv afgøre, siger Diana Mose Olsen, der også peger på, at nogle af de områder, der lægges vægt på, er støtte til eksempelvis ordblinde børn og børn i øvrigt, der har brug for specialundervisning.
Diana Mose Olsen peger også på, at sektorplanen for skoleområdet bliver revideret samtidig med velfærdsplanen, og det skyldes, at sektorplanen ikke må stå i vejen for de eventuelle ændringer, der skal ske på skoleområdet.
Sektorplanen beskriver de fysiske rammer for folkeskolen.
– Kan i nå at blive klar til skolestart i år?
– Det kan vi, og jeg ved, at man allerede er i fuld gang med forberedelserne på de enkelte skoler.