Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto, fredag den 9. juni 2023

Sandra Bondesen og Rene Jensen, hvis datter i 5. klasse på Vadehavsskolen Ansgar har været udsat for vold, klager nu over skolens behandling til DCUM – Dansk Center for Undervisningsmiljø. Forældrene er fundamentalt uenige med skolen i den udlægning af sagen, som skolen angiver.

Forældreparret har tidligere klaget til kommunen over skolen, men her blev klagen blankt afvist, idet det blev gjort gældende, at klagers opfattelse af sagen ikke stemte overens med skoleledelsens.

– Vi har nu søgt agtindsigt i vores sag, idet vi ikke tror, der er taget referat eller notat af alle de møder og samtaler, som vi har haft med skolen og dens ledelse. Og det skal der ifølge loven.

– Når vi har fået den aktindsigt, indgiver vi klage til DCUM, siger Rene Jensen.

Hele sagen startede, da hans datter i 5. klasse blev overfaldet af en fra samme klasse. Datteren blev tildelt flere slag og en vagtlæge kunne efterfølgende konstatere, at datteren havde en hjernerystelse, tre buler i hovedet, og flere blå mærker på kroppen efter slag.

Situationen var så voldsom, at den pågældende lærer, en vikar, måtte løbe ud af klassen for at tilkalde hjælp.

I første omgang blev episoden af skolens leder betegnet ”som en episode, der varede ti sekunder, og som nu er løst”

Datteren var sygemeldt i flere dage, og da hun måtte komme i skole, nægtede forældrene at sende hende derhen, hvis den dreng, der havde overfaldet hende, stadig var i klassen.

– Vi har nu fået at vide, at han bliver flyttet efter sommerferien, og vi har meddelt skolen, at vores datter ikke kommer i skole, før det er sket. Det kan ikke være rigtigt, at vores datter skal være bange for at gå i skole og møde den dreng, der har overfaldet hende, forklarer Rene Jensen.

Vadehavsskolens leder, Anita Kallesø, har tidligere til Ryk Ind Ribe sagt, at hun ikke kan kommentere enkeltsager på grund af tavshedspligten, men at skolen følger alle regler.

Fakta

Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, er et uafhængigt, statsligt videnscenter, der arbejder for at sikre et godt undervisningsmiljø på alle uddannelsessteder og et godt børnemiljø i alle dagtilbud. DCUM har fokus på den generelle, nationale status for undervisningsmiljø og børnemiljø og fungerer som bindeled imellem forskning og praksis. Centeret producerer, bearbejder og formidler forskning og undersøgelsesresultater, så relevant viden fører til handling og udvikling, der styrker børns, elevers og studerendes trivsel og læring.