Tekst Hasse Jørgensen, søndag den 21. december 2025

Flere fodgængere har undret sig over, at de ved lysregulerede kryds kan komme til at stå og vente ret længe på, at lyset for dem skifter fra rødt til grønt. Specielt i regnvejr, er det en ubehagelig lang ventetid.

Det er krydsene ved Banegården og Rosenalle-Seminarievej, der er tale om.

Lokalråd Ribe Midt har taget sagen op og undersøgt årsagen, og forklaringen er ifølge formanden, Willi Weber, at de signalregulerede kryds er trafikstyrede. De såkaldte intelligente lyskryds.

Trafikstyringen betyder, at trafikken registreres via censorer og det er medvirkende til at optimere trafikafviklingen efter den aktuelle trafikmængde. Dette gælder for både fodgængere, cyklister og køretøjer.

På denne måde forsøger man at optimere trafikafviklingen i et signalreguleret kryds.

Hvis der altid er grønt for fodgængere, vil der blive en del spildtid med rødt lys i alle retninger, når der ingen fodgængere er, da det er nødvendigt at fastholde den almindelige sikkerhedstid, der skal sikre, at fodgængere kan nå over krydset.

Hvorfor får fodgængere ikke grønt med det samme ved aktivering af fodgængersignalet?

Hvis du som fodgænger trykker på et fodgængertryk på et tidspunkt, hvor bilerne i samme retning har grønt, vil du først få grønt næste gang bilerne i denne retning får grønt igen.

Det sker af hensyn til trafiksikkerheden. Det hindrer, at fodgængere pludselig bevæger sig ud i krydset. Hvis bilisterne får grønt lys og orientere sig at fodgængere har rødt, kunne de forholdsvis nemt overse, hvis der efterfølgende blev grønt for fodgængere, samtidig med at bilisten er ved at foretage et sving.

Sagt på en anden måde betyder det, at hvis der er mange trafikanter i en kørselsretning og føre i den tværgående, er det den strækning med de mange trafikanter, der får fortrinsret fremfor strækningen med de færre trafikanter, og det kan give øget ventetid for de gående.