Tekst Hasse Jørgensen, pressefotos, onsdag den 24. april 2024
Danske kunstmuseer har langt færre værker af kvindelige end mandlige kunstnere. De seneste års store opmærksomhed på denne forskel påvirker også indkøbene på Ribe Kunstmuseum, og to værker af kvindelige danske kunstnere er netop blevet en del af museets samling.
Ribe Kunstmuseum har netop budt to nye værker af hhv. Agnes Slott-Møller og Olga Meisner-Jensen velkommen. Maleriet af Agnes Slott-Møller er blevet købt med støtte fra Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond, mens Ny Carlsbergfondet har støttet købet af Olga Meisner-Jensens værk.
De seneste års diskussioner om, at danske kunstmuseer har langt færre værker af kvindelige kunstnere end af mandlige kunstnere, betyder, at mange danske kunstmuseer ser med fornyet interesse på gruppen af kvindelige danske kunstnere. Nok er denne gruppe ikke så stor, fordi danske kvinder først i 1888 fik mulighed for at uddanne sig til kunstnere. Men der er ikke desto mindre mange kvindelige danske kunstnere i perioden 1750-1940, som er Ribe Kunstmuseums ansvarsområde.
– Danske kunstmuseer er inde i en rivende udvikling i disse år, fordi vi er begyndt at arbejde med det, som af forskellige historiske årsager er blevet glemt. Vi køber ikke værker af kvinder, fordi de er kvinder, men fordi deres værker er en del af den samlede historie om dansk kunst. Den historie bliver skrevet om i disse år, og det skal museets samling og formidling afspejle, siger museumsdirektør Anne-Mette Villumsen, Ribe Kunstmuseum.
Og så til værkerne
Maleriet af Agnes Slott-Møller (1862-1937) forestiller et motiv fra folkevisen “Ridderens Runeslag”. Folkeviserne var meget populære omkring år 1900, og Agnes Slott-Møller var meget inspireret af dem. Maleriet skal indgå i en udstilling om middelalder-inspireret kunst, som Ribe Kunstmuseum viser i 2027.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Det andet maleri er lavet af Olga Meisner-Jensen (1877-1949) og forestiller blomster i en vindueskarm. Værket skal være med til at belyse genrehierarkiet i dansk kunst: Blomstermotivet lå traditionelt nederst og var kvindernes domæne, men kvinder gjorde med tiden blomstermaleriet til et aktivistisk redskab i kampen for mere indflydelse som kunstnere. Den historie glæder Ribe Kunstmuseum sig til at udfolde.