Tekst, collage & Foto: Johnny Tauman
17. oktober 2018

Rigtig mange bliver berørt af det, som Vejdirektoratet på sin hjemmeside benævner: Større anlæg – udbygning af rute 11 og etablering af bro over Ribe Å.
Men det er ikke kun beboere og butiksejere langs vejen samt trafikanter, som omtales i de mange rapporter, der er udarbejdet som grundlag for arbejdet.

Dyrelivet påvirkes

VVM redegørelsen beskriver i Rapport 534, hvordan såvel dyreliv i den fredede Ribe Plantage og Ribe Å påvirkes – og at der fx kun er muligt at bygge fundamentet til broen inden for 4 måneder.
Men lad os først lige se nærmere på skoven, som jo skal afgive en hel del træer vest for den nuværende hovedvej. Dertil kommer måske fældning af endnu flere træer pga. udfordringer med Skovgrillens parkeringsplads og ind-/frakørsel til ”stillevejen” langs Plantagevej (bag støjvæggen).

Flagermusene i Plantagen

Vejanlæg kan potentielt påvirke flagermusbestande på flere måder – ligesom udvidelse af vejbanen kan påvirke bestandene af padder og andre smådyr med negativ effekt. Det sidste forebygger man især ved fx at forlænge den eksisterende overføring ved Galgemarksgrøften med ca. 10 m. Men tilbage til flagermusene! Ribe Plantage rummer uden tvivl et antal kolonier af flagermus i træer – især troldflagermusen. I rapporten foreslås det – i samarbejde med Esbjerg Kommune, der forvalter skoven, at der udarbejdes en plan for øget bevaring af ældre træer – og måske endda skære kunstige sprækker i udvalgte træer. Men også en løsning med flagermuskasser kan komme på tale – men som anført. De endelige streger for vejføring er endnu ikke sat – derfor kender vi heller ikke den endelige plan.

Begrænset arbejdsperiode

Kaster vi derimod blikket mod Ribe Å, så kan der kun udføres aktiviteter i selve åen fra 1. juni til 30. september, hvor der i anlægsperioden ikke må ske en fysisk blokering, Der skal være fri opgang og nedgang af fisk. Midlertidige anlæg i selve åen skal være kortvarige – og i det omfang disse udgør en risiko for fisk og fiskeyngel, så må det kun ske inden for de 4 måneder. Det betyder, at nedramning af pæle til understøtning af støbeform til betonbroen skal ske her.

Sjældne og truede fiskearter

Broerne over Ribe Å er udformet, så der er et spænd over hele åen – uden støttepiller. Fiskefaunaen i Ribe Å er unik med en forekomst af en række sjældne og truede arter, bla. snæbelen – men for god orden skyld skal også nævnes bæklampret, flodlampret, havlampret, stavsild og laks.

Den midlertidige vej

I løbet af kort påbegyndes på begge sider af Ribe Å – vest for den nuværende Ringvejsbro – etablering af den midlertidige vej, som skal have tid til at ”sætte sig” hen over vinteren. Der skal køres større mængder stabilgrus ud i marsken – en arbejde som bliver spændende. Det vil helt sikkert medføre nogle trafikale udfordringer – ligesom en lukket Kammersluse med bagvand kan genere anlægsarbejdet – hvem ved? Men endnu er det muligt at fiske – så bare ud i åen iført vaders – altså hvis du har alle de formelle vilkår på plads.