Tekst & Foto Johnny Tauman
16. april 2019
Vejdirektoratet har udvalgt fem firmaer, som nu skal komme med tilbud på ”den bevægelige bro” over Ribe Å. Opgaven er beskrevet i et materiale på ikke mindre end 295 sider, hvori man bla. kan læse, at det valgte firma skal fremstille en model af broen.
Projektleder Mike Boesen oplyser, at der var seks ansøgere til opgaven.
De fem udvalgte firmaer skal nu udarbejde en projektbeskrivelse og plan, som sikrer, at der kan bygges en ”bevægelig bro” for maksimum 40 mio. kroner.
Fristen for at aflevere er 2. juli 2019.
Æstetik er vigtigt
”Vejdirektoratet ønsker, at der skal bygges en bro, som æstetisk falder godt ind i landskabet omkring Ribe og Ribe Vesterå,” siger projektleder Mike Boesen, der siden starten på hele projektet har fremhævet ønsket om en æstetisk løsning.

Projektleder Mike Boesen ser optimistisk på processen, der har nogle udfordringer
Hastigheden sænkes
”Når vi kommer hen i efteråret skal det firma, som vinder licitationen, fjerne den gamle bro, som er 50 år gammel, uden at store cementstykker faldet i vandet,” forklarer Mike Boesen. Herefter skal der opføres en ny ”bevægelig bro”, der kan sikre, at højere skibe vil kunne sejle ind til Skibbroen.
I hele byggeperioden vil trafikken blive ledt ad interimsvejene over de to stålbroer, mens større transporter vil skulle benytte andre ruter længere inde i landet. Der vil være lokal hastighedsbegrænsning.
Informationer om sejlads
Under bygningen af de tre broer vil der være midlertidige forbud mod at sejle forbi. ”Så snart vi kender omfanget og tidspunkterne vil vi informere ”bådfolket” i Ribe”, siger Mike Boesen i en afsluttende kommentar.

Der kommer få restriktioner under bygningen af de to stålbroer

Fagprojektleder Einar Arnalds Jonasson (Projekt og Vejudstyr) vil senere kunne informere om processen.