Tekst & Foto: Johnny Tauman
7. oktober 2021
Vejdirektoratets opsætning af nye digitale fartmålere af typen: Din fart på Trojelsvej og Plantagevej har fået farten ned. Dermed er støjgenerne reduceret og antallet af fartbøder med bestilte ATK-vogne er faldet betragteligt. Onsdag formiddag besøgte RYK IND RIBE Trojelsvej og i en periode på 20 minutter blev trafikken og hastighederne “kontrolleret” på de digitale “Din Fart”-målere.
Kommer man kørende fra nord, er der placeret en “Din-Fart”-måler i svinget ved skiltet for Blomsterstedet – lige før det sted, hvor cyklister skal krydse hovedvejen fra den dobbeltrettede cykelsti til fortsættelse på den vestlige side af Trojelsvej. På denne strækning blev der kørt med hastighed omkring 48-52 km i timen og langsommere, hvilket bla. kan tillægges accelerationen efter rundkørslen og et sving uden mulighed for at orientere sig langt frem i kørselsretningen.
Tidligere havde ATK travlt
Bremselysene er derimod ofte aktiveret, når bilister kører mod nord efter krydset Trojelsvej / Nørremarksvej / Industrivej. Strækningen er lumsk, når man ligger i andet spor og det inderste spor er fyldt op med eksempelvis lastvognstog. Her har man også fra myndighedernes side konstateret, at der trykkes lidt hårdere på speederen for at komme først ind i sammenfletningen – og ikke mindst undgå at blive fanget i sit spor. Vejdirektoratet har derfor placeret en “Din-Fart”-måler lige efter sammenfletningen ved den tankstation, som er sat til salg.
Onsdag formiddag kørte ni ud af ti biler med den tilladte hastighed, mens nogle få fik aktiveret bremserne ved mødet med de gule blink.
Vejdirektoratet gør med fire “Din-Fart”-målere (to på strækningen Plantagekrydset og Industrivej/Nørremarkskrydset) bilisterne opmærksomme på, at de kører i bymæssig bebyggelse – og at hastigheden dels af hensyn til linjeføringen og dels hensynet til beboerne maksimalt skal være 50 km/t. Skiltningen vurderes løbende – og der kan stadig ske ændringer.
Beboerne langs Trojelsvej (nord) kan have udfordringer med at komme ud på hovedvejen, idet de først skal krydse en enkeltrettet cykelsti og herefter finde et hul i trafikken. Ofte vil den bedste løsning være at dreje til højre og følge trafikken frem for at krydse vejen. Onsdag formiddag fik en beboer leveret nye fliser, hvilket betød at ½ vejbane i en kortere periode var spærret og skabte mindre køkørsel. Men også den udfordring blev løst i fred og fordragelighed.